Trening kreatywności 20-3M-TKR
TREŚCI PROGRAMOWE:
- Trening twórczości. Podstawowe założenia, wprowadzenie.
- Umiejętności interpersonalne (klimat grupowy, porozumiewanie się, współdziałanie).
- Zdolności (abstrahowanie, dokonywanie skojarzeń, rozumowanie dedukcyjne, rozumowanie indukcyjne (analogie), metaforyzowanie, transformowanie). Organizacja i przebieg treningu (skład grupy, kompozycja ćwiczeń). Teoria i praktyka.
- Przezwyciężanie przeszkód (twórcza samoocena, normy grupowe, udzielanie informacji zwrotnej, etc). Autoanaliza i autoobserwacja w sytuacji indywidualnego kontaktu oraz ekspozycji społecznej.
- Prezentacje wybranych fragmentów przygotowanych przez siebie treningów twórczości. Analiza wywiadów.
- Ewaluacja zajęć/Wnioski.
METODY KSZTAŁCENIA:
Metody aktywne, twórcze. Ćwiczenia w grupie, parach, indywidualne, dyskusja moderowana, odgrywanie ról, burza mózgów, analogie proste, personalne, symboliczne, łańcuch skojarzeń, etc.
Aktywność własna – zaprojektowanie oraz przeprowadzenie fragmentu treningu twórczości.
EFEKTY UCZENIA SIĘ:
WIEDZA:
Student po warsztatach:
- Zna metody i techniki twórczego myślenia. Potrafi je wymienić i omówić;
- Transfer/wymiana wiedzy w zakresie twórczego myślenia pomiędzy uczestnikami;
- Posiada wiedzę odnośnie możliwości wdrożenia/zastosowania poznanych metod i technik do treningu twórczego.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student po warsztatach:
- Właściwie identyfikuje i wykorzystuje metody i techniki twórcze;
- Doskonali swój warsztat praktyczny;
- Potrafi analizować i wyciągać właściwe wnioski z zadań oraz umiejętnie przekazywać informacje zwrotne uczestnikom, zachęcając i motywując do rozwoju;
- Potrafi zaprojektować samodzielnie różne zadania o charakterze twórczym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student po warsztatach:
- Jest świadoma/y poziomu rozwoju własnych kompetencji w zakresie twórczości, doskonali swój warsztat;
- Doskonali swój warsztat we współpracy z grupą;
- Rozwija kompetencje trenerskie (przygotowywanie twórczej rozgrzewki, praca rozwijająca różnymi metodami i technikami twórczymi, podsumowywanie/umiejętność argumentowania i udzielania informacji zwrotnych).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Nęcka, E. (2012). Trening twórczości. Gdańsk: GWP
Szmidt, K. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Lektura uzupełniająca:
Szmidt, K. (2013). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: