Diagnoza gotowości szkolnej ucznia 20-3M-DGS
1. Zadania rozwojowe stojące przed dzieckiem u progu edukacji szkolnej – odwołanie się do aktualnej wiedzy z zakresu psychologii rozwoju człowieka
2. Psychologiczne aspekty gotowości/ dojrzałości szkolnej - przegląd podejść teoretycznych i badań
-Funkcjonowanie ruchowe (rozwój fizyczny i sprawność motoryczna, orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni, lateralizacja)
-Poznawcze (ocena poziomu inteligencji i rozwoju mowy /sprawność komunikacyjna i świadomość językowa/; zdolności spostrzegania /tempo i poziom analizy i syntezy percepcji wzrokowej, słuchowo-językowej i integracji percepcyjno-motoryczne/; operacyjny poziom myślenia /stadium operacji konkretnych/, zdolność koncentracji uwagi dowolnej oraz zaangażowania pamięci dowolnej)
-Emocjonalno-społeczne (zdolność uczenia się i współpracy w grupie, wytrwałość /zdolność doprowadzania swoich działań do końca/, ciekawość poznawcza; samodzielność i zaradność w prostych sytuacjach codziennych, samokontrola i przejawiane kompetencje emocjonalne /rozwój rozumienia emocji i wyrażania ich w sposób akceptowany społecznie/, zachowanie się zgodnie z normami, zdolność do nawiązywania i podtrzymywania kontaktów)
3. Badanie gotowości/ dojrzałości szkolnej ucznia – inspiracje teoretyczne modeli diagnostycznych i stosowane w praktyce szkolnej rozwiązania
4. Narzędzia diagnostyczne badające gotowość/ dojrzałość szkolną ucznia – zasady tworzenia i ocena przydatności
-Arkusz Oceny Dojrzałości Szkolnej (Janiszewska)
-Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej (Gruszczyk-Kolczyńska i Zielińska)
-Skala Gotowości Szkolnej (Frydrychowicz), najnowsza adaptacja Skala Funkcjonowania Pierwszoklasisty (Koźniewska, Matuszewski i Zwierzyńska)
-Skala Ryzyka Dysleksji (Bogdanowicz)
-Test Dojrzałości Szkolnej (Wilgocka-Okoń)
5. Studium przypadku gotowości/ dojrzałości szkolnej dziecka – analiza oryginalnych materiałów dostarczonych oraz wykonanych samodzielnie
Rodzaj przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: