Specyfika zaburzeń w wybranych okresach rozwojowych 20-3F-SZO
1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa.
2. Upośledzenie umysłowe i autyzm.
3. Zaburzenia zachowania i ADHD
4. Charakterystyka zaburzeń psychotycznych i depresji młodzieńczej.
5. Specyfika badania osoby starszej. Psychologia starzenia się.
6. Zmiany osobowościowe i zaburzenia nerwicowe i osób starszych
7. zaburzenia psychotyczne, depresyjne i uzależnienia u osób starszych
8. Zespoły otępienne i zaburzenia w chorobach somatycznych
W cyklu 2020L:
1. Diagnozowanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Zaburzenia wczesnego dzieciństwa. |
W cyklu 2020Ln:
TREŚCI PROGRAMOWE Wykład: 1. Metody badania dziecka. 2. Wczesne dzieciństwo: Zaburzenia emocjonalne rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie. 3. Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym (np. mutyzm wybiórczy). 4. Upośledzenie umysłowe. Autyzm. 5. Zaburzenia zachowania. ADHD. Tiki. 6. Zaburzenia jedzenia. Inne zaburzenia występujące w wieku młodzieńczym. 7. Psychologia starzenia się. Kontakt i badanie osoby starszej. 8. Przebieg zaburzeń psychicznych u osób starszych. 9. Otępienie. Ćwiczenia: 1. Ćwiczenie umiejętności diagnozy poszczególnych rodzajów zaburzeń ze zwróceniem szczególnej uwagi na różnicowanie zaburzeń psychicznych u osób w specyficznych grupach wiekowych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2020L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2020Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych, zna systemy klasyfikacyjne chorób psychicznych.
Umie wymienić objawy zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych.
Zna etiologię i patogenezę zaburzeń psychicznych u dzieci, młodzież i osób starszych.
Różnicuje zaburzenia psychiczne u dzieci, młodzież i osób starszych.
Zna podstawowe metody leczenia u dzieci, młodzież i osób starszych.Ma podstawowe informacje dotyczące systemu leczenia dzieci, młodzieży i osób starszych z problemami psychicznymi w Polsce.
Umiejętności
Umie sporządzić diagnozę psychospołecznych przyczyn zaburzeń u dzieci, młodzież i osób starszych.
Umie zaprezentować podstawowe umiejętności rozmowy z pacjentem.
Potrafi przeprowadzić podstawowe badanie psychiatryczne, rozważyć różne możliwości diagnostyczne.
Kompetencje społeczne
Jest wrażliwy na potrzeby osób chorujących psychicznie.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach
Egzamin testowy
Praktyki zawodowe
-
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA:
1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010
2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.
Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006
Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013
Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.
Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.
W cyklu 2020Ln:
LITERATURA OBOWIAZKOWA: 1. Sobów T. Praktyczna psychogeriatria. Wydawniztwo Continuo. Wrocław 2010 2. Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2 Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. Stuart-Hamilton I. Psychologia starzenia się. Zyski i s-ka. Poznań 2006 Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
wykład prowadzony jest na platformie teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: