Statystyka 20-3F-STA
Kurs zapewnia wprowadzenie do analizy danych w badaniach psychologicznych - od analizy statystyk opisowych, po wnioskowanie statystyczne adekwatne do wybranego rodzaju badaniach (i umiejętnosć interpretacji)
Blok I. Podstawy statystyki
Blok II. Opis statystyczny pojedynczych zmiennych
Pojęcia ogólne opisu pojedynczej zmiennej zmiennej, opis rozkładu, przedstawienie graficzne i tabelaryczne rozkład prawdopodobieństwa, opis tendencji centralnej, modalna mediana średnia, opis rozrzutu, rozstęp, odchylenie przeciętne, wariancja i odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, wykorzystanie odchylenia standardowego do standaryzacji, opis skośności, standaryzowany trzeci moment, opis kurtozy, standaryzowany czwarty moment.
Blok III. Opis statystyczny zależności pomiędzy zmiennymi
Pojęcia ogólne, opis zależności przy pomocy średnich , różnica między średnimi, stosunek korelacyjny, przy pomocy regresji, współczynnik korelacji i współczynnik determinacji, inne miary zależności (w tym nieparametryczne)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po przeprowadzonych zajęciach student powinien:
Wiedzieć jak połączyć wiedzę metodologiczną z wiedzą statystyczną w ramach umiejętności stosowania miar i testów statystycznych adekwatnych do postawionych wcześniej hipotez;
Znać pojęcia rozkładu wyników pojedynczej zmiennej w postaci tabelarycznej i graficznej (histogram);
Znać pojęcia miar opisowych pojedynczych zmiennych (miary tendencji centralnej, rozproszenia, kurtozy;
Znać pojęcia rozkładu wielu zmiennych w postaci tabelarycznej i graficznej (diagram rozproszenia);
Znać pojęcia miar opisowych zależności (przy pomocy średnich - stosunek korelacyjny, przy pomocy regresji - współczynnik determinacji i współczynnik korelacji);
Umieć analizować doniesienia badawcze w kontekście analizy danych, użytych miar i ich testowania;
Umieć w swojej własnej pracy badawczej dopasować odpowiednią procedurę statystyczną do konkretnego problemu badawczego i tym samym odpowiedniego schematu badawczego.
Mieć krytyczny stosunek do lektury doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.
Kryteria oceniania
Wykład, dyskusja w ramach wykładu, omawianie zagadnień teoretycznych. Egzamin (zaliczenie od 51%)
Literatura
Lektura obowiązkowa (podstawowa):
Francuz, P., Mackiewicz, R. (2005). Liczby Nie Wiedzą, Skąd Pochodzą. KUL: Lublin (zagadnienia związane ze: statystykami opisowymi, testowanie statystyczne, krzywa normalna, standaryzacja, przedziały ufności, testy t-Studenta, jednoczynnikowa analiza wariancji ANOVA, analiza regresji)
King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN. – zagadnienia poruszane na wykładzie)
Lektura stanowiąca rozszerzenie:
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Lektura uzupełniająca:
Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: