Statystyka w pracy badawczej i analiza danych 20-3F-SPB
Zajęcia poświęcone powtórzeniu umiejętności z zakresu statystycznej analizy danych. W trakcie zajęć zostaną powtórzone i pogłębione treści omawiany w trakcie II roku studiów, jednakże w specyficznym kontekście potrzeb uczestników - w zależności od zakresu realizowanych/planowanych przez nich prac magisterskich (eksperymentalnych, korelacyjnych itp.), w tym analizy porównujące grupy, analizy liniowe, analizy mediacji i moderacji.
W cyklu 2020Z:
1. Metodologia badań |
W cyklu 2020Zn:
Zajęcia poświęcone powtórzeniu umiejętności z zakresu statystycznej analizy danych. W trakcie zajęć zostaną powtórzone i pogłębione treści omawiany w trakcie II roku studiów, jednakże w specyficznym kontekście potrzeb uczestników - w zależności od zakresu realizowanych/planowanych przez nich prac magisterskich (eksperymentalnych, korelacyjnych itp.), w tym: problematyka prowadzenia badań - wielkość próby, charakterystyki osób badanych, sprawdzanie założeń, analizy porównujące grupy (parametryczne i nieparametryczne), analizy liniowe (parametryczne i nieparametryczne), raportowanie. W ramach zajęć studenci będą odpowiedzialni za zebranie danych do badania (badanie będzie przygotowane przez prowadzącego) i na podstawie zebranych danych będą stawiali hipotezy, realizowali analizy i przegotowywali raport. 1. Planowanie badań – podstawowe błędy w fazie planowania i zbierania danych (konstrukt teoretyczny i wskaźniki, skale pomiarowe, własności psychometryczne narzędzi, dobór próby, badania korelacyjne vs eksperymentalne a pytania i metody badawcze). |
W cyklu 2021Zn:
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Metodologia badań i problematyka tworzenia ankiet |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2021Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna zaawansowane zagadnienia z zakresu zastosowania statystyki w badaniach społecznych, zwłaszcza psychologicznych.
Charakteryzuje założenia i wymagania stawiane danym empirycznym poddawanym analizom wielozmiennowym i zna sposoby transformacji danych w celu normalizacji rozkładu i możliwości porównywania grup nierównolicznych.
Zna wybrane wielozmiennowe metody analizy danych i różnicuje ich zastosowania w stosunku do postawionego problemu badawczego, co pozwala na poszerzanie i rozbudowę postawionego pytania badawcze o dane uzyskane z różnorodnych analiz.
Wie na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi metodami analizy danych w stopniu pozwalającym na samodzielny dobór odpowiednich i krótkie wyjaśnienie (ustne lub pisemne).
Zna prawidłowy zapis (zgodny ze standardami APA) i zasadność wszystkich elementów zapisu (wielkości statystyki, stopni swobody, poziomu istotności, miary wielkości efektu itd.).
Umiejętności
Dobiera odpowiednie analizy do postawionego pytania badawczego, weryfikuje założenia, przeprowadza analizę w programie statystycznym, interpretuje wyniki w sposób poprawny i krytyczny, stosuje zapis zgodny ze standardami APA.
Ocenia konsekwencje odstępstwa od założeń.
Wykorzystuje znajomość analiz do weryfikacji szczegółowych związków pomiędzy zmiennymi (np. mediacyjnych i moderacyjnych).
Kompetencje społeczne
Ma krytyczny stosunek do lektury doniesień badawczych i sposobu wykorzystania statystyki w naukach społecznych.
Ma świadomość konsekwencji niewłaściwego zastosowania analiz statystycznych.
Kryteria oceniania
Realizacja projektu badawczego wraz z analizą danych (od realizacji badania, przez weryfikacje bazy danych, po analizę i raportowanie) (realizacja poszczególnych kroków - zaliczenie)
Kolokwium / quizy (zaliczenie od 51%)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Fergusson, G Takane, G. (1997). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
King,B, Minium E (2009) Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa. PWN
Literatura uzupełniająca:
Bedyńska, S. & Brzezicka, A. (2007). Drogowskaz statystyczny. Warszawa: Wydawnictwo Academica.
Brzeziński, J. (2004). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nęcka, E.; Stocki, R. (1999) Jak pisać prace z psychologii. Warszawa. Universitas.
Shaugnessy, J. J., Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Wieczorkowska (2007). Statystyka – analiza badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Schola
W cyklu 2020Z:
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. |
W cyklu 2021Zn:
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz 1. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Grupa 1 - link do zespołu w aplikacji MS Teams: Grupa 2 - link do zespołu w aplikacji MS Teams: Grupa 3 - link do zespołu w aplikacji MS Teams: Grupa 4 - link do zespołu w aplikacji MS Teams: Metody kształcenia: prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, praca nad gotowymi bazami danych, opracowanie wyników badań i analiza hipotez w małych grupach. Nakład pracy studenta - 4 punkty ECTS: |
W cyklu 2020Zn:
Metody pracy w środowisku online (wybrane): Szacowany nakład pracy studenta: 4 punkty ECTS odpowiadają średnio 4 x 25-30 godzinom pracy, ok 100-120 godzinom pracy, w tym: Dostęp do przedmiotu mają osoby zapisane w USOS do danej grupy. Kody do zapisania się będą przesłane na ok 1 tydzień przed rozpoczęciem zajęć (na maile w domenie aps). W przypadku braku otrzymania maila proszę o pilny kontakt w prowadzącym. |
W cyklu 2021Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: prezentacje multimedialne, filmy z wykonywanymi analizami w programie SPSS, praca na przygotowanych bazach danych, opracowanie wyników badań i analiza hipotez w małych grupach. NAKŁAD PRACY STUDENTA - 4 punkty ECTS (100-120 godzin pracy studenta): Grupa 1 (PKL1) - link do zespołu w aplikacji MS Teams: Grupa 2 (PKL2) - link do zespołu w aplikacji MS Teams: Grupa 3 (WIK) - link do zespołu w aplikacji MS Teams: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: