Psychologia procesów poznawczych 20-3F-PPP1
Wykład:
1. Zagadnienia ogólne (historia, metody badawcze, powiązanie z innymi naukami). 2. Reprezentacje umysłowe. 3. Wiedza. 4. Pojęcia. 5. Percepcja
6.Procesy uwagowe. 7.Pamieć. 8.Procesy pamięciowe. 9. Zaburzenia pamięci i zniekształcenia pamięci. 10. Rozwiązywanie problemów. 11. Podejmowanie decyzji i wydawanie sądów. 12. Język. 13. Myślenie.
Ćwiczenia:
1. Czym zajmuje się PP; Rys historyczny, Podstawowe pojęcia. 2. Jak przeprowadzić badanie psychologiczne i przygotować prezentację z jego wyników. 3. Procesy percepcji. 4. Procesy uwagi. 5. Pamięć. Rodzaje pamięci.
6. Procesy pamięciowe. 7. Zaburzenia pamięci i doskonalenie pamięci. 8 Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji 9. Procesy emocjonalne a procesy poznawcze. 10. Zastosowania psychologii poznawczej
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2019Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe metody badawcze stosowane w psychologii procesów poznawczych.
Zna przebieg podstawowych procesów poznawczych: percepcja, uwaga pamięć, podejmowanie decyzji.
Zna i stosuje terminologię używaną w psychologii poznawczej.
Zna ograniczenia wybranych procesów poznawczych np. percepcji, uwagi, pamięci.
Zna podstawowe fakty z historii psychologii poznawczej.
Umiejętności
Potrafi scharakteryzować podstawowe procesy poznawcze.
Potrafi wskazać praktyczne zastosowanie wybranych prawidłowości psychologii poznawczej.
Kompetencje społeczne
Potrafi prowadzić dyskusje i wykonywać zadania w małych grupach.
Zna poziom swojej wiedzy w dziedzinie psychologii poznawczej.
Kryteria oceniania
test, referat, wejściówka, dyskusja, praca w grupie, realizacja badania eksperymentalnego, prezentacja wyników
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Nęcka, E., Orzechowski, J. i Szymura, B. (2013). Psychologia poznawcza. Wydawnictwo Naukowe PWN. - wybrane rozdziały.
-Maruszewski, T. (2000). Pamięć jako podstawowy mechanizm przechowywania doświadczenia. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 2, s. 158-163). Gdańsk: GWP.
-Falkowski, A., Maruszewski, T. i Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze. W: J. Strelau i D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 438-439). Gdańsk: GWP.
-Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.2, s. 369-394). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura uzupełniająca:
Bedyńska, S. i Brzezicka, A. (red.). (2007). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na
przykładach z psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Maruszewski, T. (2002). Psychologia poznania. Gdańsk: GWP - wybrane rozdziały.
Strelau, J. (red.). (2000 i późniejsze wydania). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, 2 i 3). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne. - wybrane rozdziały
Strelau, J. i Doliński, D. (red.). (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, i 2). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. –
wybrane rozdziały
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M. i Wawrzyniak, M. (2007, wydanie II). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”. – cała książka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: