Psychologia osobowości 20-3F-POS1
Wykład ma na celu zapoznanie słuchaczy z następującą problematyką:
- Czym jest psychologia osobowości, czym się zajmuje i co ją charakteryzuje
Przegląd klasycznych teorii osobowości i ich współczesnych kontynuacji (bardzo ogólny zarys), w tym:
- klasyczna teoria psychoanalityczna Freuda
- psychologii analitycznej Junga
- psychologii indywidualnej Adlera
- psychoanaliza interpersonalna Horney, Sullivana i Fromma
- psychologii ego
- teoria psychospołecznego rozwoju ego Eriksona
- teorie relacji z obiektem Klein, Winnicotta, Kernberga
- psychologia self Kohuta
- teoria przywiązania
- personologia Murray’a
- koncepcja humanistyczna Rogersa i Maslowa
- teorie egzystencjalne
- teorii warunkowania sprawczego Skinnera
- teorii społecznego uczenia się Bandury
- poznawcze koncepcje ja
- teoria narracyjna McAdamsa
Integracyjne modele osobowości:
- pięcioczynnikowa teoria Costy i McCrae’a
- koncepcja D. McAdamsa i J.A. Pals
- koncepcja CAPS W. Mischela i Y. Shody
- holistyczny interakcjonizm D. Magnussona
- koncepcja osobowości jako systemu przetwarzania afektu J. Blocka
Rozwój osobowości w całym cyklu życia (wstępny zarys problematyki)
Ćwiczenia stanowią integralną część kursu, są uzupełnieniem wykładu i okazją do zapoznania się z klasycznymi tekstami oraz do dyskusji na temat zastosowania teorii osobowości w praktyce.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Ln: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2018Ln: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2019Ln: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna przedmiot, cele i metody badań psychologii osobowości;
Zna główne nurty teoretyczne w psychologii osobowości, ich założenia, kontekst powstania i potencjał eksplanacyjny.
Ma świadomość ograniczeń wynikających z wyjaśniania zjawisk na bazie konkretnych teorii osobowości; potrafi krytycznie spojrzeć na przyjętą perspektywę teoretyczną.
Posiada wiedzę na temat rozwoju osobowości oraz czynników warunkujących jej prawidłowe funkcjonowanie.
Umiejętności
Dokonuje analizy przypadków opisujących funkcjonowanie konkretnych osób, bazując na różnych teoriach osobowości.
Potrafi wyjaśnić mechanizmy leżące u podłoża opisanych zjawisk intrapsychicznych i zachowań.
Kompetencje społeczne
Potrafi przełożyć wiedzę na praktykę, interpretując zjawiska życia społecznego w kontekście poznanych teorii.
Kryteria oceniania
Test jednokrotnego wyboru obejmujący treści poruszane na wykładzie i na ćwiczeniach.
Kryteria oceniania:
3 - przynajmniej 50% poprawnych odpowiedzi w teście (15-17 pkt)
3,5 - przynajmniej 60% poprawnych odpowiedzi w teście (18-20 pkt)
4 - przynajmniej 70% poprawnych odpowiedzi w teście (21-23 pkt)
4,5 - przynajmniej 80% poprawnych odpowiedzi w teście (24-26 pkt)
5 - przynajmniej 90% poprawnych odpowiedzi w teście (27-30 pkt)
Literatura
Obowiązkowa:
Oleś P.K. Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydanie nowe. Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2009.
Hall C.S., Lindzey G. Teorie osobowości. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Cervone, D., Pervin, L.A. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Wydanie 10. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: