Pedagogika społeczna 20-3F-PES
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2016Z: | W cyklu 2016Zn: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe tezy pedagogiki społecznej (wiedza o społecznych uwarunkowaniach wychowania, o znaczeniu kontekstów kulturowych, historycznych, religijnych, ekonomicznych);
Zna rodowód pedagogiki społecznej i etapy jej rozwoju;
Zna podstawowe pojęci: środowisko, przestrzeń, miejsce, wychowanie, kapitał społeczny, kapitał ludzki.
Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych środowiskach wychowawczych, potrafi pokazać zmiany tych środowisk: rodzina, środowisko lokalne, organizacje pozarządowe.
Wie na czym polega problem społeczny, ma wiedzę na temat wykluczania społecznego, przemocy, biedy.
Zna raport Młodzi 2011, ma wiedzę o kształceniu, wykształceniu i zróżnicowaniach edukacyjnych młodego pokolenia
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk wychowawczych. Rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania wychowania, potrafi analizować treści w perspektywie dynamicznej, procesualnej, kontekstualnej, łączy je ze zmianą społeczną.
Potrafi wykorzystywać wiedze do analizy zagadnień społeczno-wychowawczych. Analizuje i syntetyzuje treści pedagogiki społecznej, znajduje i rozwija podstawowe tezy tej dyscypliny.
Potrafi wyszukiwać informacje, prognozować rozwiązania praktyczne. Ma umiejętność czytania raportów empirycznych, potrafi wyszukiwać określone treści i krytycznie je analizować.
Kompetencje społeczne
Jest zainteresowany pedagogika społeczną, wchodzi w kontakt z wykładowcą.
Podejmuje dodatkowe zadania, mediuje z wykładowcą i z kolegami .
Zna podstawowe pojęci: środowisko, przestrzeń, miejsce, wychowanie, kapitał społeczny, kapitał ludzki.
Ma uporządkowaną wiedzę o podstawowych środowiskach wychowawczych, potrafi pokazać zmiany tych środowisk: rodzina, środowisko lokalne, organizacje pozarządowe.
Wie na czym polega problem społeczny, ma wiedzę na temat wykluczania społecznego, przemocy, biedy.
Zna raport Młodzi 2011, ma wiedzę o kształceniu, wykształceniu i zróżnicowaniach edukacyjnych młodego pokolenia
Umiejętności
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk wychowawczych. Rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania wychowania, potrafi analizować treści w perspektywie dynamicznej, procesualnej, kontekstualnej, łączy je ze zmianą społeczną.
Potrafi wykorzystywać wiedze do analizy zagadnień społeczno-wychowawczych. Analizuje i syntetyzuje treści pedagogiki społecznej, znajduje i rozwija podstawowe tezy tej dyscypliny.
Potrafi wyszukiwać informacje, prognozować rozwiązania praktyczne. Ma umiejętność czytania raportów empirycznych, potrafi wyszukiwać określone treści i krytycznie je analizować.
Kompetencje społeczne
Jest zainteresowany pedagogika społeczną, wchodzi w kontakt z wykładowcą.
Podejmuje dodatkowe zadania, mediuje z wykładowcą i z kolegami .
Sposób pomiaru
Ocena pisemnej wypowiedzi w czasie egzaminu końcowego.
Wybiórcze sprawdzanie obecności na wykładach.
Odwołuje się do źrodeł pedagogiki społecznej w wypowiedzi
pisemnej na egzaminie.
Używa , stosuje na egzaminie pojęcia z pedagogiki społecznej
adekwatnie do treści i zadań.
Umie na egzaminie scharakteryzowaćć podstawowe typy
Środowiska w języku określonych teorii, pokazuje strukturę
tych środowisk i ich zmiany.
Na egzaminie, wybiórczo ale w sposób kompetentny
pokazuje wybrane problemy społeczne.
W wypowiedzi pisemnej odwołuje się do treści raportu.
W pracy egzaminacyjnej przyjmuje perspektywę zmiany, pokazuje dynamikę.
W rozprawie egzaminacyjnej pojawiają się wyraźne tezy i ich adekwatne wyjaśnienie.
Czytał, zna raport Młodzi 2011, odnajduje odpowiednie treści pokazujące zmiany i wyzwania społeczne odwołuje się do niego w pracy egzaminacyjnej.
Uczestniczy w wykładach, zadaje pytania.
Buduje dodatkowy indywidualny lub grupowy program studiów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: