Prawa człowieka 20-3F-PCL
Zajęcia obejmować będą zagadnienia dotyczące wolności i praw człowieka z perspektywy prawa krajowego oraz międzynarodowego. Uczestnictwo w zajęciach pozwoli podjąć dyskusję na temat podstawowych wolności i praw człowieka, przewodnich zasad konstytucyjnych: godności, wolności i równości, źródeł praw człowieka, a także sytuacji grup społecznych w sposób szczególny narażonych na dyskryminację (kobiety, osoby z niepełnosprawnościami osoby LGBTQ) w wielu obszarach życia – w życiu rodzinnym, zawodowym, publicznym. Uczestnicy i uczestniczki zastanawiać się będą, jak rozwiązywać trudne sprawy związane z przestrzeganiem wolności i praw człowieka oraz ochroną interesu publicznego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma wiedzę na temat historii praw człowieka oraz najważniejszych źródeł (międzynarodowych i krajowych) praw człowieka, w tym zna tryb ratyfikacyjny i zasady obowiązywania tych aktów prawa.
Ma pogłębioną wiedzę na temat generacji praw człowieka, zasad przewodnich statusu jednostki, europejskich i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka i środków ich ochrony.
Ma szczegółową wiedzę na temat wolności i praw człowieka, dylematów ich realizowania i przestrzegania (uniwersalizm a relatywizm praw człowieka, np. prawa do życia, prawa do prywatności, wolności słowa, praw dziecka, praw osób z niepełnosprawnościami), w tym sytuację wybranych grup społecznych.
Rozpoznaje przypadki dyskryminacji bezpośredniej i pośredniej, molestowania, molestowania seksualnego, dyskryminacji poprzez asocjację lub odmowę racjonalnych dostosowań, a także przypadki mowy nienawiści.
Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad ograniczeń wolności i praw człowieka.
Zna najważniejsze orzeczenia organów ochrony praw człowieka ostatnich lat.
Umiejętności
Potrafi odnaleźć interesujące go umowy międzynarodowe na temat praw człowieka i zastosować właściwy przepis służący ich ochronie.
Potrafi zdiagnozować przypadki naruszeń praw człowieka, w tym dyskryminacji, wskazać ich podstawę prawną oraz zaproponować zastosowanie odpowiednich środków prawnych ich ochrony.
Analizuje dylematy praw człowieka, współczesne problemy przestrzegania praw człowieka.
Umie zinterpretować orzecznictwo sądów krajowych i międzynarodowych organów ochrony praw człowieka.
Potrafi przygotować projekt pisma procesowego w sprawie naruszeń praw człowieka, w tym. skargi do Trybunału Praw Człowieka i Obywatela w Strasburgu.
Kompetencje społeczne
Prezentuje postawę legalistyczną.
Ma szacunek do prawa i wartości, jakie prawo chroni.
Jest wrażliwy na wszelkie przejawy naruszeń praw człowieka.
Utożsamia się z zasadą równości i niedyskryminacji, ma pogłębioną świadomość istnienia różnorodnych grup społecznych narażonych na dyskryminację.
Kryteria oceniania
Metody pracy:
1. wykład z prezentacją multimedialną
2. praca z aktami normatywnymi
3. dyskusja dydaktyczna
Kryteria oceniania:
1. aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
2. test zaliczeniowy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: