Logika 20-3F-LOG
Przedmiot i działy logiki.
Problematyka semiotyki logicznej, logiki formalnej i metodologii nauk.
Budowa składniowa wypowiedzi językowych. Kategorie syntaktyczne: zdania, nazwy i funktory.
Logika formalna. Pojęcie wnioskowania dedukcyjnego. Warunki niezawodności wnioskowań.
Rachunek zdań. Metody ustalania dedukcyjności wnioskowań. Pojęcie wynikania logicznego.
Rachunek nazw. Ocenianie słuszności wnioskowań
Wnioskowanie uprawdopodobniające.
Metodologia nauk. Definiowanie. Podział logiczny i klasyfikacja.
Sztuka argumentacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu logiki w systemie nauk, jej powiązaniach z naukami pokrewnymi oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej.
Zna podstawową terminologię z zakresu logiki.
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorie i metodologię) z zakresu logiki.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w takich systemach logiki klasycznej, jak logika tradycyjna, elementarna współczesna logika formalna: klasyczny rachunek zdaniowy i klasyczny rachunek predykatów.
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w logice.
Zna i rozumie podstawowe metody dowodowe różnych systemów logiki klasycznej takich, jak logika tradycyjna, elementarna współczesna logika formalna: klasyczny rachunek zdaniowy i klasyczny rachunek predykatów.
Umiejętności
Potrafi prawidłowo interpretować problemy logiczne.
Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych problemów w zakresie logiki.
Wykorzystuje zdobytą wiedzę do konstruowania prostych dowodów logicznych.
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania problemów logicznych.
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania oraz formułowania wniosków.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
Metody tradycyjne, będące połączeniem metody podającej (czytanie podręcznika) z metodą problemową (rozwiązywanie zadań w nim zawartych);
obecność i aktywność na zajęciach, pozytywny wynik kolokwium zaliczeniowego
Literatura
Chodkowski T., Nieznański E., Świetorzecka K., Wójtowicz A., Elementy logiki prawniczej. Definicje, podziały i typy argumentacji, Polskie Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa-Poznań 2000.
Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Hołówka T., Błędy, spory, argumenty, Wydział Filozofii i Socjologii UW, Warszawa 1998.
Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Szymanek K., Wieczorek K., Wójcik A., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Lewandowski S., Machińska H., Malinowski A., Petzel J., Logika dla prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa 2003
Malinowski A., Pełka M., Brzeski R., Przewodnik do ćwiczeń z logiki dla prawników, Wydawnictwo Prawnicze LexsisNexsis, Warszawa 2006.
Ziembiński Z., Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: