Religie świata 20-2S-RES
1. Zagadnienia wstępne (cywilizacja, kultura, religia etyka, europocentryzm, polonocentryzm, problem relatywizmu kulturowego, Tożsamość kulturowa w obliczu procesów globalizacyjnych).
2. Indie (historyczne korzenie cywilizacji Indii, weddyzm, hinduizm, braminizm, dżinizm, parsizm, sikhizm, filozofia i etyka Gandhiego, ślady religii hinduistycznych w Polsce) .
3. Buddyzm (Budda, tradycja buddyjska i moralna filozofia buddyzmu, buddyjska etyka społeczna i praktyczna, lamaizm tybetański i mongolski, buddyzm współczesny, buddyści polscy).
4. Chiny (Konfucjusz i konfucjanizm pragmatyczny, Mencjusz, Laocjusz, taoizm, Chiny nowożytne i współczesne – Sun-Jat-sen, Mao-Tse-tung a tradycje filozofii i etyki chińskiej.
5. Japonia (tradycje cywilizacji japońskiej, sintoizm, buddyzm japoński).
6. Judaizm (historyczne korzenie judaizmu, Biblia, Tora, Talmud, judaizm rabiniczny, średniowieczny i nowożytny, Izrael współczesny – konflikt żydowsko-palestyński, duchowe tradycje Żydów polskich antysemityzm na świecie i w Polsce).
7. Islam (Mahomet – źródła i rozwój cywilizacji i kultury islamskiej, Biblia, Koran, Sunna tradycje: szyicka i sunnicka, sufizm, wahhabizm, panislamizm. Islam w Polsce
8. Islam a współczesność (współczesny fundamentalizm arabski, cywilizacyjne źródła terroryzmu, Afganistan – Pasztunowie, Tadżycy, Uzbecy, Hazarzy, ruch Talibów, wojna w Afganistanie, sytuacja w Pakistanie).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada podstawową wiedzę na temat głównych, współczesnych religii świata.
Ma wiedzę na temat relacji jakie zachodzą między religią, kulturą i cywilizacją.
Umiejętności
Umie analizować treści współczesnych religii, cywilizacji i kultur.
Umie podejść do różnorodności religii i cywilizacji z punktu widzenia szeroko rozumianej tolerancji.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę zaznajamiania się z treścią różnorodnych religii i kultur przez całe życie.
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
Kryteria oceniania
Sposób pomiaru
Egzamin końcowy – zaliczenie ćwiczeń.
Jest w stanie opisać podstawowe cechy i aspekty wybranych religii i cywilizacji świata.
Jest w stanie omówić współczesne zagadnienia związane z religiami i cywilizacjami z socjologicznego i filozoficznego punktu widzenia.
Umie zaprezentować najważniejsze elementy i aspekty współczesnych religii.
Egzamin końcowy – na zaliczenie przedmiotu umie wykorzystać zdobytą wiedzę do interpretacji różnorodnych związanych z religiami zjawisk współczesności.
Literatura
LITERATURA OBOWIAZKOWA (Stronicowy wybór fragmentów przedstawiony zostanie studentom na pierwszych zajęciach)
E. Modzelewski, Cywilizacje i religie świata – od Pacyfiku po Atlantyk (książka w wersji elektronicznej złożona do druku w wydawnictwie ALMAMER);
E. Modzelewski, Perspektywy globalizacji, „Zeszyty Naukowe ALMAMER Szkoły Wyższej” 2011, nr 2;
P. Singer, Przewodnik po etyce, Warszawa 2003,
A. Szyszko-Bohusz, Hinduizm, buddyzm, islam, Kraków 1995;
B. Lewis, Muzułmański Bliski Wschód. Narody i cywilizacje, Warszawa 2003;
M. Mejor, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Warszawa 2001;
W. Tyloch, Judaizm, Warszawa 1987;
A. I. Wójcik, Konfucjusz, Kraków 1995;
W. Jaworski, M. Dziwisz (red.), Taoizm, Kraków 1998;
L. Stevenson, D. L. Haberman, Dziesięć koncepcji natury ludzkiej, Warszawa 2001;
Z. Gierszewski, Kultura, moralność względność. Doktryna relatywizmu kulturowego M. J. Herskovitsa, Poznań 2002;
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (Stronicowy wybór fragmentów przedstawiony zostanie studentom na pierwszych zajęciach)
E. Modzelewski, Globalizacja w optyce etyki i filozofii polityki, „Zeszyty Naukowe ALMAMER WSE” 2010, nr 3: J. Kaczmarek, Terroryzm i konflikty zbrojne a fundamentalizm islamski, Warszawa 2001, s. 53-117;
J. Danecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 1977, t. 1 i 2;
S. Kitab, Dialog żydowsko-chrześcijański w oczach islamu, Toruń 2000;
B. L. Sherwin, Duchowe dziedzictwo Żydów polskich, Warszawa 1995;
J. Sierakowska-Dyndo, Granice wyobraźni politycznej: normatywno-aksjologiczne aspekty tradycji afgańskiej, Warszawa 1998;
J. Modrzejewska-Leśniewska, Talibowie, Pułtusk 2001;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: