Wprowadzenie do filozofii 20-2F-WDF1
I. Podstawowe zagadnienia filozofii
1) Pojęcia i terminy
2) Ontologia
3) Gnoseologia
4) Antropologia filozoficzna
II. Główne koncepcje ontologii i gnoseologii
1)Problem stałości i zmiany
2)Relacja umysłu i ciała
3)Wolna wola i determinizm
4)Rodzaje poznania
5)Klasyczna i nieklasyczne definicje prawdy
III. Filozofia praktyczna Sokratesa i idealizm Platona
1)Sokratejska dialektyka i intelektualizm etyczny
2)Teoria idei Platona
3)Platońska koncepcja państwa doskonałego i idei sprawiedliwości
IV. Etyka cnoty Arystotelesa oraz szkoły stoików i cyników.
1)Pojęcie formy i materii w metafizyce Arystotelesa
2)Klasyczna definicja prawdy i metody dochodzenia do prawdy
3)Pojęcie entelechii i zoon politicon
4)Teoria złotego środka i dzielności etycznej
5)Cnota w ujęciu stoickim
6)Cynicy i etyka indywidualizmu
V. Zagadnienia myśli filozoficznej średniowiecza
1)Ontologia i etyka św. Augustyna
2)Teoria predestynacji
3)Ontologia i etyka św. Tomasza z Akwinu
4) Dowody na istnienie Boga
VI. Racjonalizm Kartezjusza i
1)Znaczenie zasady cogito ergo sum
2)Dualizm ontologiczny Kartezjusza
VII. Teoria nauki F.Bacona
1)Metoda badania naukowego i teoria złudzeń w filozofii F.Bacona
2)Wiedza i władza oraz wizja społeczeństwa idealnego
VIII. . Renesansowa i nowożytna filozofia władzy
1)Koncepcja władzy i polityki N.Machiavellego
2)Koncepcja stanu natury, prawa naturalnego i umowy społecznej T.Hobbes’a
3)Empiryzm , teoria praw naturalnych i umowy społecznej J.Locke’
IX. . Dwa holistyczne systemy filozofii niemieckiej
1)I.Kant koncepcja sądów i stosunek do metafizyki
2)Etyka obowiązku
3)G.F.Hegel dialektyczna koncepcja dziejów
X. . Filozofia życia F.Nietzschego
1)Relatywizm poznawczy
2) Relatywizm moralny
3) Wola mocy, resentyment, nihilizm, dekadencja
XI. Zagadnienia psychoanalizy
1)Klasyczna psychoanaliza Z.Freuda.
2)Psychoanaliza humanistyczna E.Fromma
XII. Filozofia egzystencjalna
1)Koncepcja egzystencjalizmu S.Kierkegaarda
2)Wolność i odpowiedzialność w filozofii J.P.Sartre’a
XIII. Współczesne koncepcje sprawiedliwości
1)Teoria sprawiedliwości J.Rawlsa
2) Państwo minimalne według R.Nozicka
XIV. Koncepcja człowieka ponowoczesnego
1)Spór o szaleństwo w poglądach M.Foucault’a
2) Ponowoczesne wzory osobowe według Z.Baumana
XV. Koniec historii F. Fukuyama
1) Odwołanie do Platona i jego koncepcji duszy
2) Problem wolności u I. Kanta i W.G. Hegla
3) Koncepcja idealnej struktury społecznej – liberalna demokracja
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna i rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu osobowości człowieka i kultury.
Ma wiedzę o znaczeniu filozofii w relacji do socjologii
Poznał podstawową terminologię filozoficzną.
Posiada podstawową wiedzę o normach tworzących i regulujących struktury i instytucje społeczne
Ma wiedzę na temat głównych kierunków filozoficznych i rozumie zależności zachodzące między tymi kierunkami .
Zna i rozumie filozoficzne podstawy socjologii oraz rolę idei filozoficznych w kształtowaniu refleksji socjologicznej.
Umiejętności
Twórczo wykorzystuje wiedzę filozoficzną w formułowaniu hipotez i konstruowaniu krytycznych argumentacji.
Wykrywa zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a procesami społecznymi i określa relacje między tymi zależnościami
Formułuje w mowie i piśmie problemy filozoficzne oraz krytycznie je komentuje
Kompetencje społeczne
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się.
Dostrzega i formułuje problemy filozoficzno-etyczne związane z pracą i życiem społecznym oraz wykazuje aktywność w rozwiązywaniu tych problemów.
Ma pogłębioną świadomość znaczenia refleksji filozoficzno-humanistycznej dla formowania się więzi społecznych.
Kryteria oceniania
Egzamin
Dyskusja na ćwiczeniach
Esej jako dodatkowa forma sprawdzenia wiedzy
Egzamin
Dyskusja na ćwiczeniach
Esej
Dyskusja na ćwiczeniach
Esej
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1.W.Tatarkiewicz, Historia Filozofii, t. 1-3, Warszawa 1993
2.R.H.Troll, A .Popkin, Filozofia, Poznań 1994
3.F.Copelstone, Historia filozofii, Warszawa 2002
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1.K.Popper, Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie, Warszawa 2002
2. Z.Bauman, Płynna nowoczesność, Kraków 2006
3 .M.Foucault, Historia szaleństwa, Warszawa 2004
4. Z.Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa 1994
5. M.McLuhan, Wybór tekstów, Warszawa 2001
6.B.Pascal, Myśli, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: