Socjologia edukacji 20-2F-SOE
Zajęcia z socjologii edukacji wprowadzają studentów w zagadnienia:1. relacji systemu edukacyjnego i struktury społecznej na poziomie makro, 2.relacji społecznych na poziomie szkoły - poziom mezzo oraz 3, znaczenia wykształcenia dla pozycji społecznej jednostki - poziom mikro.
Omawianie problematyki wiąże się z przedstawieniem głównych teorii socjologicznych dotyczących związku edukacji i struktury społecznej:
1. teorie funkcjonalistyczne w ujęciu E. Durkheima oraz strukturalno-funkcjonalnej T. Parsonsa;
2. Teorie konfliktu począwszy od K.Marksa do S. Bowlesa i H. Gintisa ,
P. Bourdieu, B.Bernsteina oraz R.Collinsa;
3. Teorie interpretatywne począwszy od G.H.Meada do E.Goffmana, M.
Younga, P. Woodsa i innych współczesnych badaczy szkoły.
4. Teorie neoliberalne dotyczące edukacji
5. Zagadnienia globalizacji edukacji
Teorie te zostaną zaprezentowane w kontekście historii przemian społecznych od XIX w po XXI.
Uzupełnieniem części omawiającej teorie socjologii edukacji, stanowić będą omówienia polskich teorii i badań dotyczących edukacji: F. Znanieckiego; J. Chałasińskiego, J. Szczepańskiego;
Kolejnym problemem są zagadnienia związane z charakterystyką polskiego systemu edukacyjnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01
Posiada podstawową wiedzę o znaczeniu edukacji w życiu człowieka i całego społeczeństwa.
K_W02
Zna terminy z zakresu socjologii edukacji.
K_W05
Posiada wiedzę na temat odmiennych ujęć teoretycznych w socjologii edukacji.
K_W10
Posiada wiedzę o różnych strukturach, instytucjach i organizacjach społecznych, politycznych i edukacyjnych.
Umiejętności
K_U02
Potrafi interpretować i wyjaśniać społeczne i kulturowe uwarunkowania funkcjonowania systemów oświatowych.
K_U02
Umie określić wpływ i kierunek działania władzy na funkcjonowanie systemów edukacyjnych.
K_U02
Potrafi zinterpretować wpływ środowiska społecznego ucznia na podejmowaną edukację oraz bariery w zdobywaniu wykształcenia.
K_U07
Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny.
Kompetencje społeczne
K_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
K_K05
Potrafi współpracować w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, edukacyjnych, kulturowych, itp.).
K_K09
Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: