Superwizja w zawodach pomocowych 20-1S-SWP1
1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych?
– Ustalanie znaczeń pojęcia superwizja
– Europejski kontekst rozwoju superwizji
– Definiowanie superwizji pracy socjalnej
– Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej
– Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce
– Komu służy superwizja?
– Podobieństwa superwizji do pracy socjalnej
– Superwizja jako kierowanie zmianą i rozwojem organizacji.
2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji
– Co to jest problem?
– Procedura rozwiązywania problemów
– Heurystyki rozwiązywania problemów
3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji
– Definicja pojęcia
– Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się
– Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się
4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych
– Rozumienie pojęcia konfliktu
– Plusy i minusy konfliktów
– Konflikty interpersonalne
– Superwizja w sytuacjach konfliktowych
5. Kwestie etyczne w superwizji
6. Formy organizacji superwizji
– Sesja superwizyjna
– Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce
– W stronę standardów superwizji
W cyklu 2020Z:
08.10.2020 r. |
W cyklu 2020Zn:
I. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach pomocowych? 10.10.2020 r. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka rozumie kulturowe uwarunkowania procesów porozumiewania się interpersonalnego jako podstawy pracy socjalnej. Posiada wiedzę na temat psychoedukacyjnych problemów występujących w praktyce pracy socjalnej. Wie, na czym polega superwizja jako metoda ochrony pracownika socjalnego przed stresem i wypaleniem zawodowym. Wie, jakie funkcje może realizować superwizja w pracy socjalnej.
Umiejętności
Student/-ka potrafi rozpoznać potrzebę skorzystania z superwizji u siebie oraz u kolegów.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest krytyczny/-a wobec swojego funkcjonowania w zawodzie i otwarty na korzystanie z superwizji.
Kryteria oceniania
Pisemny test wiedzy o superwizji oceniany ze względów na zbieżność odpowiedzi studenta z prawidłowymi wynikami odpowiedzi.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
- Henzler M., Doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011
- Łuczyńska M., Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013. https://docplayer.pl/2668129-Wprowadzenie-do-superwizji-pracy-socjalnej-marta-luczynska-anna-olech.html
- Szmagalski J. (red.), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005, 2009, 2011..
- Wódz K., Leśniak- Berek E., Superwizja w pomocy społecznej, [w:] S. Pawlak-Czyż (red.) Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT Toruń 2007.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
- Gilbert M. C., Evans K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.
- Goldsmith J., Clone K., Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001.
- Leśniak-Berek E., Superwizja szansą na poprawę wizerunku pracowników socjalnych, (w:) J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Wydawnictwo APS, Warszawa 2015.
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Zajęcia prowadzone zdalnie synchronicznie zgodnie z planem zajęć w aplikacji Teams. liczba punktów ECTS - 2 |
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Zajęcia prowadzone zdalnie synchronicznie zgodnie z planem zajęć w aplikacji Teams. liczba punktów ECTS - 2 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: