Superwizja w zawodach pomocowych 20-1S-SWP
1. Superwizja: zawód czy metoda podnoszenia jakości pracy w zawodach społecznych?
– Ustalanie znaczeń pojęcia superwizja
– Europejski kontekst rozwoju superwizji
– Definiowanie superwizji pracy socjalnej
– Początki rozwoju superwizji pracy socjalnej
– Stan superwizji pracy socjalnej w Polsce
– Komu służy superwizja?
– Podobieństwa superwizji do pracy socjalnej
2. Rozwiązywanie problemów jako proces i podstawowa umiejętność w superwizji
– Co to jest problem?
– Procedura rozwiązywania problemów
– Heurystyki rozwiązywania problemów
3. Komunikacja interpersonalna i ryzyka komunikacji asymetrycznej w superwizji
– Definicja pojęcia
– Cztery kategorie trudności w porozumiewaniu się
– Komunikacja asymetryczna jako katalizator czterech kategorii trudności w porozumiewaniu się
4. Typy konfliktów i ich rozwiązywanie w relacjach superwizyjnych
– Rozumienie pojęcia konfliktu
– Plusy i minusy konfliktów
– Konflikty interpersonalne
– Superwizja w sytuacjach konfliktowych
5. Kwestie etyczne w superwizji
6. Formy organizacji superwizji
– Sesja superwizyjna
– Prawne warunki prowadzenia superwizji w Polsce
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.
Umiejętności
Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim.
Kompetencje
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Dba o własny rozwój osobisty i zawodowy; dokonuje samooceny własnych kompetencji i efektów własnej pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych.
Przejawia empatyczną postawę względem innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej.
Kryteria oceniania
Metoda: Test pisemny rozumienia operacyjnych pojęć superwizji
Kryterium: poprawność rozumienia powyższych pojęć.
Literatura
L. obowiążkowa:
- Henderson P. i in., Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014
- Henzler M., doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), Aktywizacja czy integracja?, CAL, Warszawa 2011
- Łuczyńska M., Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013.
- Szmagalski J. (red.), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2005, 2009, 2011..
- Wódz K., Leśniak- Berek E., Superwizja w pomocy społecznej, [w:] S. Pawlak-Czyż (red.) Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT Toruń 2007..
L. uzupełniająca:
- Gilbert M. C., Evans K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.
- Goldsmith J., Clone K., Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001.
- Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: