Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem 20-1S-RFO1
Rodzina i jej znaczenie
Działania pracowników socjalnych podejmowane na rzecz zapobiegania zjawisku wykluczenia społecznego dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych
Praca socjalna z rodziną ryzyka
Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich
Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa
Obraz dziecka przebywającego w opiece zastępczej - charakterystyka dziecka sierocego
Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza
W cyklu 2020Z:
1. |
W cyklu 2020Zn:
1. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada wiedzę na temat instytucji wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim funkcjonujących w systemie pomocy społecznej. Posiada wiedzę odnośnie źródeł pozyskiwania zasobów potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych tych osób. Zna rodzaje systemów wparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych, w tym przede wszystkim w ramach rozwiązań funkcjonujących w obszarze pomocy społecznej. Posiada wiedzę na temat funkcjonowania rodziny dysfunkcyjnej oraz dziecka osieroconego w społeczeństwie, rodzajów więzi i struktur społecznych wspomagających oraz utrudniających ich funkcjonowanie społeczne. Ma podstawową wiedzę o regułach komunikacji między pracownikiem socjalnym a rodziną dysfunkcyjną oraz dzieckiem osieroconym.
Umiejętności
Student/-ka potrafi dokonać analizy, diagnozy i prognozy sytuacji rodziny dysfunkcyjnej oraz dzieci osieroconych. Umie wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu pracy socjalnej by opracować indywidualny plan wsparcia rodziny i dziecka. Stara się wykorzystywać technologie w celu pozyskiwania informacji, krytycznej ich oceny oraz analizy. Potrafi przygotować prace pisemne dotyczące zagadnień z zakresu wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Umie tworzyć dokumentację opisującą sytuację rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy rodzinie dysfunkcyjnej oraz dziecku osieroconemu. Umie uwzględniać w praktyce zasady poufności. Potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii dotyczącej rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Potrafi pracować w grupie i współdziałać z przedstawicielami innych zawodów, wolontariuszami oraz instytucjami działającymi w obszarze wsparcia rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Umie planować i realizować własne uczenie się.
Kompetencje społeczne
Student/-ka stara się dokonywać krytycznej oceny własnych kompetencji i efektów pracy. Stara się myśleć prospołecznie. Uczestniczy w przygotowaniu działań na rzecz rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych. Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec ludzi, w tym szczególnie rodzin dysfunkcyjnych oraz dzieci osieroconych; dostrzega i formułuje problemy etyczne w zakresie wspieranie tej grupy osób.
Kryteria oceniania
Opis metod kształcenia:
Metody interaktywne, prezentacja, dyskusja kierowana
Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką
Literatura
Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018.
Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011
Maślanka M., Bidul. Świat Książki 2005.
Ruszkowska M., (red), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013.
Ruszkowska M., Winiarski M., (red. naukowa), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014
Sędzicki M. (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012.
Sędzicki M., (red,) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, APS, 2014.
Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wyd. WSP Kraków 1999
Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej
(Dz. U. Nr 292, poz. 1720).
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149. poz. 887 i Nr 288. poz. 1690
W cyklu 2020Z:
Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Maślanka M., Bidul. Świat Książki 2005. Ruszkowska M., (red), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013. Ruszkowska M., Winiarski M., (red. naukowa), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 Sędzicki M. (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. Sędzicki M., (red,) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, APS, 2014. Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wyd. WSP Kraków 1999 Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149. poz. 887 i Nr 288. poz. 1690 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
W cyklu 2020Zn:
Grudziewska E, Sędzicki M. (red.), Praktyka pracy socjalnej, Difin 2018. Kaczmarek M., Pomoc i interwencja w rodzinie, czyli co każdy pracujący z dzieckiem i rodziną wiedzieć powinien , MCPS, Warszawa 2011 Maślanka M., Bidul. Świat Książki 2005. Ruszkowska M., (red), Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, CRZL Warszawa 2013. Ruszkowska M., Winiarski M., (red. naukowa), Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną. CRZL, Warszawa 2014 Sędzicki M. (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012. Sędzicki M., (red,) Pomoc w praktyce. O różnych wymiarach wsparcia, APS, 2014. Sierankiewicz E., Opieka wychowanie terapia w domach dziecka, Wyd. WSP Kraków 1999 Rozporządzenie MPiPS z dnia 22 grudnia 2011r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149. poz. 887 i Nr 288. poz. 1690 Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: NAKŁAD PRACY STUDENTA Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 35 godzin. |
W cyklu 2020Zn:
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a548459c59a794bde996d24ae24fb051a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=2e1c317c-0834-44d1-849a-9bdd49f70733&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: NAKŁAD PRACY STUDENTA Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 35 godzin. W semestrze zimowym r. ak. 2021/22 potwierdzanie efektów kształcenia w trybie zdalnym w ramach zespołu MTeams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: