Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem osieroconym w ramach pomocy społecznej 20-1S-RFO
Opis treści programowych:
Rodzina i jej znaczenie
Funkcjonowanie współczesnej rodziny
Rodzina jako swoista przestrzeń w pracy socjalnej
Polityka społeczna wobec rodziny i dziecka – stan aktualny
Wybrane formy wsparcia rodzin z dziećmi,
Nowe tendencje w dziedzinie opieki instytucjonalnej w Polsce na tle rozwiązań europejskich
Zmiany w zakresie organizacji form opieki nad dzieckiem osieroconym w latach 1989-2015
Cele operacyjne zmian instytucjonalnych w systemie pomocy dziecku i rodzinie
Charakterystyka okresów kształtowania się nowego systemu opieki nad dzieckiem i pomocy rodzinie dysfunkcyjnej
Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego
Wybrane techniki pracy z rodzinami z problemami opiekuńczo-wychowawczymi
Zagadnienie i uwarunkowania sieroctwa
Charakterystyka dziecka sierocego
Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza rodzinna
Organizacja pomocy i opieki w ramach zreformowanego systemu wsparcia wobec rodziny dysfunkcyjnej i dziecka sierocego – piecza zastępcza instytucjonalna
Indywidualne plany pracy w warunkach pieczy zastępczej instytucjonalnej
Wybrane metody, techniki i narzędzia
Usamodzielnianie wychowanków pieczy zastępczej
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę z zakresu nauk o rodzinie, psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej w kontekście pracy socjalnej.
Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych.
Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania.
Umiejętności
Inicjuje kontakty i rozwija współpracę z przedstawicielami innych zawodów, instytucjami oraz wolontariuszami.
Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego.
Posługuje się systemami normatywnymi oraz konkretnymi normami, w tym prawnymi, istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej.
Kompetencje
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia ćwiczeń:
Kolokwium w formie testu (końcowe)
Systematyczne przygotowywanie się do każdych kolejnych zajęć wyrażone aktywnością
Refleksja pisemna nt przeczytanej lektury (lektur)
Uczestnictwo w hospitacjach
Obecność w trakcie ćwiczeń
Możliwe krótkie sprawdziany
Literatura
Frątczak J.; Kształt polityki społecznej wobec rodziny w dobie transformacji systemowej; [w:] Rodzina w czasach szybkich przemian, red. nauk. Tyszka Zb., Poznań 2002.
Gola S., Opiekun-wychowawca. [w:] Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej, KPSzW, Jelenia Góra 2013.
Górak A., Sosnowski M., Wawra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy socjalnej z klientami pomocy społecznej. Dział II. Asystent rodziny profesjonalista w pracy z rodzinami wieloproblemowymi, Wrocław 2011.
Gromelska K., Zbieżność działań kurateli sądowej i pomocy społecznej na rzecz rodziny. [w:] Sędzicki M. (red.), Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia, Warszawa 2012.
Kaczmarek M.; Zmiany w systemie pomocy dziecku i rodzinie w latach 2000 – 2010, Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze; Nr 5; 2011.
Kantowicz E., Opieka nad dzieckiem w Polsce jako ogniwo systemu pomocy społecznej – nowe wyzwania, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.
Kazubowska U., Rodzina jako swoista przestrzeń w pracy socjalnej – aktualność i perspektywy, [w:] Praca socjalna Kształcenie-działanie-konteksty; Kraków 2010.
Polkowski T.; Borowiec S.; Praca z rodziną dziecka umieszczonego w placówce opiekuńczo – wychowawczej, (Rozdział X), [w:] Wprowadzenie do pracy socjalnej z wybranymi kategoriami wspomaganych, Piekut – Brodzka D.M., Warszawa 2007/2008.
Róg A., Funkcje i zadania placówek wsparcia dziennego oraz ich realizacja; [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.
Sędzicki M., Wybrane aspekty polskiej polityki prorodzinnej, [w:] M. Sędzicki (red.) Rodzina i dziecko. Wybrane elementy wsparcia (red.), APS, Warszawa 2012.
Sędzicki M., Dysfunkcjonalność dziecka pozbawionego opieki rodziców – przegląd stanowisk, [w:] Nie w pełni sprawni, red. Piekt-Brodzka D.M.., Warszawa 2008/9.
Sędzicki M., Dzieci zagubione w sieroctwie – wyzwanie dla skutecznej pomocy, [w:] Pomoc społeczna i praca socjalna – różne oblicza i zadania, Mikołajczyk M., (red.) APS, 2014.
Stojecka – Zuber R., Usamodzielnienie wychowanków placówek socjalizacyjnych – założenia a rzeczywistość, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość; Stojecka – Zuber R.; Róg A. (red.) Tarnobrzeg 2009.
Trawkowska D., Praca socjalna z rodziną w pomocy społecznej – skuteczny czy pozorny instrument przeciwdziałania wykluczeniu rodzin korzystających z pomocy społecznej; [w:] Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego; red. Wódz K., Pawlas-Czyż S., Toruń 2008.
Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011r. (Dz. U. Nr 149, poz. 887 i Nr 288, poz. 1690);
Węgierski Z., Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Rozdział I, Toruń 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: