Praca socjalna w domach pomocy społecznej 20-1S-PWD
Opis treści programowych:
System pomocy i opieki nad osobami starszymi i zależnymi. Priorytety
Rodzaje wsparcia kierowane do osób starszych i zależnych
Człowiek zależny w domu pomocy społecznej. Z perspektywy polityki społecznej
i pracy socjalnej
Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi
Działalność domów pomocy społecznej.
Dom pomocy społecznej instytucją totalną?
Determinanty jakości życia pensjonariuszy - charakterystyka stosunków międzyludzkich w dps
Prawne podstawy funkcjonowania instytucji wsparcia typu dps
Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo – pomocowych w ramach dps
W cyklu 2020Z:
Opis treści programowych: System pomocy i opieki nad osobami starszymi i zależnymi. Priorytety Prawne podstawy funkcjonowania instytucji wsparcia typu dps Półinstytucjonalne formy pomocy i opieki Determinanty jakości życia pensjonariuszy - charakterystyka stosunków międzyludzkich w dps Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo – pomocowych w ramach dps Specyfika funkcjonowania [i praca socjalna w] hospicjum |
W cyklu 2020Zn:
Opis treści programowych: System pomocy i opieki nad osobami starszymi i zależnymi. Priorytety Prawne podstawy funkcjonowania instytucji wsparcia typu dps Półinstytucjonalne formy pomocy i opieki Determinanty jakości życia pensjonariuszy - charakterystyka stosunków międzyludzkich w dps Indywidualizacja oddziaływań opiekuńczo – pomocowych w ramach dps Specyfika funkcjonowania [i praca socjalna w] hospicjum |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Wie, jak realizować statutowe założenia i regulaminy pracy placówki z uwzględnieniem zasad poufności i dostępności udzielanej pomocy.
Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania.
Umiejętności
Projektuje rozwiązania na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej
Kompetencje
Docenia znaczenie nauk społecznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań w obszarze pracy socjalnej
Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania
Kryteria oceniania
Opis metod kształcenia:
Prezentacja, dyskusja kierowana. Metody oparte na działaniu praktycznym, metody oparte na słowie, praca z książką,
Literatura
1. Jacek A., Sarnacka E., Miaskowska-Daszkiewicz K., Domy pomocy społecznej. Organizacja i funkcjonowanie, Difin, Warszawa 2014.
2. Kozaczuk L. Terapia zajęciowa w d. p. s. Interart 1999.
3. Leszczyńska-Rejchert A., Wspomaganie osób starszych w domach pomocy społecznej. Wyd. Adam Marszałek, 2010.
4. Mielczarek A., Człowiek stary w domu pomocy społecznej. Z perspektywy polityki społecznej i pracy socjalnej. Akapit. Toruń 2010.
5. Tarkowska E., Życie codzienne w domu pomocy społecznej. Interart 1998.
6. Standardy w pomocy. Standard pracy socjalnej z osobami starszymi. WRZOS. 2011. (źródło: Internet).
W cyklu 2020Z:
Goffman E. Charakterystyka instytucji totalnych, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Scholar Warszawa •Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593 z późn. zm. Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
W cyklu 2020Zn:
Goffman E. Charakterystyka instytucji totalnych, [w:] Współczesne teorie socjologiczne, Scholar Warszawa •Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Dz.U. 2004 nr 64 poz. 593 z późn. zm. Dodatkowe (uzupełniające) pozycje/materiały wg postępu realizacji programu – podawane będą przez prowadzącego poprzez pocztę elektroniczną oraz aplikację Microsoft Teams. |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af5239cc9c3b947c99f14b3594cc55ee9%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b2a02684-de3e-480a-8629-77024ff2c13f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: NAKŁAD PRACY STUDENTA Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 30 godzin. |
W cyklu 2020Zn:
OPIS SPOSOBU PROWADZENIA ZAJĘĆ Zajęcia prowadzone w sposób synchroniczny z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams oraz kontakt poprzez pocztę elektroniczną. https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3afd2ff77cb39442d28a8f27ed1592e446%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=7e5ddcb0-2ac1-4b30-ae77-1ee7601c6768&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 METODY KSZTAŁCENIA W trakcie realizacji przedmiotu wykorzystywane są/będą zdalne metody kształcenia/uczenia się, w tym: NAKŁAD PRACY STUDENTA Przygotowanie do poszczególnych zajęć (lektury, kwerendy) - 30 godzin. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: