Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi 20-1S-PSZ
ZAKRES MERYTORYCZNY PRZEDMIOTU:
1. Zarys dziejów psychiatrii
2. Etiologia i patogeneza zaburzeń psychicznych
3. Charakterystyka wybranych zaburzeń psychicznych
a) organiczne zaburzenia psychiczne
b) zaburzenia afektywne (jedno i dwubiegunowe)
c) psychozy schizofreniczne
d) zaburzenia osobowości
4. Formy i metody stosowane w leczeniu osób z zaburzeniami psychicznymi
5. Organizacja psychiatrycznej opieki zdrowotnej
6. Psychiatria środowiskowa
7. Zadania pracownika socjalnego w procesie rehabilitacji osób z zaburzeniami psychicznymi
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna wybrane koncepcje człowieka – filozoficzne, psychologiczne, socjologiczne, kulturowe.
Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów.
Posiada wiedzę i rozumie zróżnicowania społeczne, kulturowe i etniczne jako ryzyka społecznej stygmatyzacji jednostek i rodzin.
Umiejętności
Projektuje rozwiązania na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej.
Opracowuje diagnozę społeczną oraz plan działań w odniesieniu do jednostek, rodzin i społeczności lokalnych wykluczonych społecznie.
Posługuje się systemami normatywnymi oraz konkretnymi normami, w tym prawnymi, istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej.
Kompetencje
Dba o własny rozwój osobisty i zawodowy; dokonuje samooceny własnych kompetencji i efektów własnej pracy, korzysta z pomocy, konsultacji i superwizji.
Docenia znaczenie nauk społecznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań w obszarze pracy socjalnej.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
1. Wykład problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
2. Dyskusja panelowa
3. Wymiana opinii w parach (TPS - think-pair-share)
4. Analiza swot
5. Studium przypadku
Warunki zaliczenia przedmiotu:
1. obecność na zajęciach
1. aktywność na zajęciach
2. pisemny sprawdzian wiedzy
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
D. L. Rosenhan, M. E. P. Seligman, E. F. Walker: Psychopatologia. Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001.
K. Drat-Ruszczak, E. Drążkowska-Zielińska: Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica, Warszawa 2005.
A. Jarkiewicz: Rekonstrukcja działań pracowników socjalnych z osobami zaburzonymi psychicznie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017.
Literatura uzupełniająca:
D. Greenberger, Ch. A. Padesky: Umysł ponad nastrojem. Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
S. Pużyński, J. Wciórka: Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania
w ICD-10. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalis, Kraków 2000.
A. Suchańska: Rozmowa i obserwacja w diagnozie psychologicznej. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
C. Sutton: Psychologia dla pracowników socjalnych. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2004.
I. D. Yalom: Dar terapii. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: