Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodzinami 20-1S-PSU1
Istota uzależnienia- podstawowe definicje, klasyfikacja substancji psychoaktywnych, przyczyny uzależnień.
Uzależnienia od substancji i od czynności - przyczyny, istota, leczenie.
Współuzależnienie.
Formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom.
Instytucje działające na rzecz osób uzależnionych i ich rodzin.
Uwarunkowania prawne dotyczące pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom.
Profilaktyka uzależnień.
Pracownik socjalny w kontakcie z klientem uzależnionym/ współuzależnionym.
W cyklu 2020L:
Podstawowe definicje zw. z uzależnieniami, klasyfikacja substancji psychoaktywnych, przyczyny uzależnień. Współuzależnienie. Formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. Prawne aspekty uzależnień. |
W cyklu 2020Ln:
Podstawowe definicje zw. z uzależnieniami, klasyfikacja substancji psychoaktywnych, przyczyny uzależnień. Współuzależnienie. Formy pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom. Prawne aspekty uzależnień. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów.
Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.
Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania.
Umiejętności
Projektuje rozwiązania na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej.
Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego.
Posługuje się systemami normatywnymi oraz konkretnymi normami, w tym prawnymi, istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej.
Kompetencje
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych.
Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność podczas zajęć. Napisanie pracy pisemnej/zaliczeniowej i uzyskanie przynajmniej 3,1/6 pkt.
Literatura
Beattie, M., Koniec współuzależnienia, Media Rodzina, Poznań 2003
Fudała, J., Dąbrowska, K,. Łukowska, K., Uzależnienie od alkoholu – między diagnozą a działaniem, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2013
Ogińska-Bulik N., Uzależnienia od czynności, Difin, Warszawa 2016
Tatarsky A., Redukcja szkód w psychoterapii. Nowe podejście w leczeniu uzależnień od narkotyków i alkoholu, Warszawa 2007
Woronowicz, B. T., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Media Rodzina, Poznań 2009
oraz:
Beck Aaron T , Wright Fred D., Newman Cory F., Liese Bruce S., Terapia poznawcza uzależnień, Kraków 2007
Derwich-Nowak, A, Patologiczny hazard. Poradnik dla osób grających niebezpiecznie, zagrożonych schorzeniem, ich rodzin oraz terapeutów, Wydawnictwo Difin S.A., Warszawa 2010
Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków 2010
Harold S. B., MacKenzi R. K., Podstawy terapii grupowej, Gdańsk 2004
Karpowicz Paweł, Narkotyki- jak pomóc człowiekowi i jego rodzinie, Wyd. II, Białystok 2003
McGill T., Przezwyciężyć uzależnienie- podręcznik dla rodziców, Wyd. I, Poznań 2007
Padesky Christie A., Greenberger Dennis, Umysł ponad nastrojem, Wyd. I, Kraków 2004
Sztander W., Poza kontrolą, Warszawa 1997
Zajączkowski Krzysztof, Uzależnienia od substancji psychoaktywnych, Wyd. II, Warszawa 2003
W cyklu 2020L:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2020Ln:
Obowiązkowa: Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia realizowane w formie zdalnej, MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a485de04feb1a4082b83b2a48e6eb003d%40thread.tacv2/conversations?groupId=b4b01c24-e266-4ba0-8f7a-0635ddd82889&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Efekty kształcenia: Metody kształcenia: burze mózgów, praca w grupach, mini wykłady, elementy dramy/odgrywanie scenek, analiza przypadków, metody problemowe, dyskusje. |
W cyklu 2020Ln:
Zajęcia realizowane w formie zdalnej, MS Teams: Ze względu na pracę zdalną zaliczenie ustne na podstawie omawianych treści i pytań kontrolnych zadawanych po każdych zajęciach. Efekty kształcenia: Metody kształcenia: burze mózgów, praca w grupach, mini wykłady, elementy dramy/odgrywanie scenek, analiza przypadków, metody problemowe, dyskusje. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: