Profilaktyka i ochrona zdrowia w rodzinie 20-1S-POZ
1. Profilaktyka społeczna i medyczna - pojęcia w ramach polityki zdrowotnej państwa. Rola państwa i społeczeństwa w promocji ochrony zdrowia obywateli.
2. Zdrowie fizyczne i psychiczne. Przeciwdziałanie chorobom w rodzinie.
3. Styl życia a zdrowie. Generowanie właściwego stylu życia przez jednostkę i społeczeństwo. Rodzina i jej wpływ na zdrowie.
4. Znaczenie systemu ochrony zdrowia dla profilaktyki medycznej na rzecz obywateli. Szczepienia ochronne. Badania profilaktyczne.
5. Sport i aktywność turystyczna na rzecz ochrony zdrowia rodziny.
6. Warunki mieszkaniowe i środowiskowe jako czynniki kształtujące stan zdrowia.
7. Przeciwdziałanie chorobom psychicznym. Dbałość o zdrowie psychiczne w rodzinie. Przeciwdziałanie przemocy i destrukcji życia rodzinnego.
8. Odżywianie a zdrowie. Stosowanie diety a profilaktyka medyczna.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Posiada elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (w szczególności naukami humanistycznymi, społecznymi, medycznymi).
Posiada elementarną wiedzę o strukturach życia społecznego (w sektorze publicznym, prywatnym oraz pozarządowym) oraz relacjach, zachodzących między strukturami i tworzącymi je instytucjami.
Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, etapach rozwoju rodziny i jednostki w rodzinie, rodzajach więzi społecznych (rodzinnych, towarzyskich, kulturalnych, zawodowych, organizacyjnych i terytorialnych) i o rządzących nimi prawidłowościach.
Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów.
Zna i rozumie definicje oraz zasady stosowania prawa autorskiego i zasady ochrony własności przemysłowej.
Umiejętności:
Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim
Inicjuje i współrealizuje projekty działań społecznych, wspomaga aktywność, kształtuje postawy i stosunki międzyludzkie.
Kompetencje:
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
• Obecność i aktywność merytoryczna na zajęciach - dozwolona jest tylko jedna nieobecność na zajęciach;
• Opracowanie materiałów, zdolność do samodzielnego poszukiwania informacji (weryfikacja przygotowania studentów na zajęciach).
• Opracowanie w domu i wygłoszenie referatu zaliczeniowego na zajęciach (ocena merytoryczna treści i sposobu prezentacji).
Praktyki zawodowe
brak praktyk na przedmiocie
Literatura
Literatura:
• Brzeziński Michał, Jankowski Marek: Jak żyć aby żyć. Praktyczny miniprzewodnik, Wydawnictwo Via Medica, Gdańsk 2015.
• Dworak Alina: Zdrowie i zachowania zdrowotne kobiet: Perspektywa społeczno - pedagogiczna. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2018.
• Kościelak Ryszard: Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonania o własnej skuteczności w zdrowiu i chorobie. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
• Zubrzycka – Nowak Monika, Rybczyńska Katarzyna: Coaching zdrowia: twoje życie w twoich rękach. GWP, Sopot 2013.
Pozostała literatura zgodnie z wyborem studenta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: