Pomoc postpenitencjarna 20-1S-POO1
Treści programowe:
System penitencjarny w Polsce. Podmioty i formy udzielające pomocy postpenitencjarnej.
Programy readaptacyjne przygotowujące do życia poza murami zakładów karnych. Dobre praktyki
Organizacje pozarządowe świadczące pomoc postpenitencjarną - formy pomocy, dobre praktyki.
Praca socjalna z osobą opuszczającą zakład karny i jej rodziną - rola pracownika socjalnego, kontrakt socjalny.
Praca socjalna z osobami opuszczającymi jednostki penitencjarne i ich rodzinami.
W cyklu 2020Z:
TREŚCI PROGRAMOWE: I. Pomoc postpenitencjarna w systemie polityki społecznej |
W cyklu 2020Zn:
Treści programowe: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu resocjalizacji penitencjarnej, zna kluczowe założenia pomocy postpenitencjarnej oraz rozumie istotę readaptacji społecznej. Zna prawne aspekty udzielania pomocy postpenitencjarnej.
Umiejętności
Student/-ka posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do analizowania problemów jednostek wykluczonych społecznie oraz samodzielnego proponowania rozwiązań ułatwiających proces readaptacji społecznej i zawodowej. Potrafi pracować w grupie, tworzyć oraz aktywnie uczestniczyć w działaniach mających na celu pomoc osobom marginalizowanym w powtórnym włączeniu w sieci społeczne.
Kompetencje społeczne
Student/-ka odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania na rzecz osób marginalizowanych społecznie.
Prezentuje odpowiedzialną i empatyczną postawę wobec osób marginalizowanych społecznie.
Kryteria oceniania
Napisanie kolokwium pisemnego - 11 pytań o charakterze otwartym i zamkniętym.
Zaliczenie otrzymuje osoba, która otrzymała 50% punktów + 1 punkt.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Kacprzak A. Kudlińska I. (2014), Praca socjalna z osobami opuszczającymi placówki resocjalizacyjne i ich rodzinami, CRZL, Warszawa.
Marczak, M. (2013). Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez Służbę Więzienną w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Nowak B., (red. nauk.) (2015). Pomoc postpenitencjarna jako obszar pracy socjalnej, Gliwice. J&Ż Leszek Żochowski.
Laurman-Jarząbek, E. i. Mazur E. (2012). W kręgu teorii i praktyki pomocy postpenitencjarnej. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska.
Literatura uzupełniająca:
Cekiera, Cz. i Pierzchała, K. (2009). Człowiek a patologie społeczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kieszkowska, A. (2012). Inkluzyjno – katalektyczny model reintegracji społecznej skazanych. Konteksty resocjalizacyjne. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Urban, B. i Stanik, J.M. (2007). Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Skafiriak, B. (2007). Pomoc postpenitencjarna w kontekście strategii działań resocjalizacyjnych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa : |
W cyklu 2020Zn:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA: Zajęcia prowadzone synchronicznie zgodnie z planem zajęć w systemie zdalnym w aplikacji Teams. liczba punktów ECTS - 3 |
W cyklu 2020Zn:
METODY KSZTAŁCENIA: NAKŁAD PRACY STUDENTA (1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom aktywności): Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:90 godzin , co stanowi 3 pkt ECTS Link do zajęć: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a74667e43c66548fd8fbd7b992d2f2a56%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=b3e92262-938d-4238-8f31-daa65b34faf4&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: