Praca socjalna z osobami niepełnosprawnymi 20-1S-PNM
Opis treści programowych:
Koncepcje zdrowia i choroby
Rola pracownika socjalnego w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowego trybu życia
Misja, cele, wartości i zasady pracy socjalnej z osobami niepełnosprawnymi
Aspekty etyczne pracy socjalnej z osobami niepełnosprawnymi
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej a praca socjalna
Status osób niepełnosprawnych w ustawodawstwie
System wsparcia osób niepełnosprawnych – podstawy prawne
Uprawnienia osób niepełnosprawnych
Skala i dynamika niepełnej sprawności – w Polsce i na świecie
Model indywidualny i społeczny niepełnosprawności
Ocena i pomiar niepełnej sprawności
Orzekanie o niepełnosprawności
Miejsce człowieka niepełnosprawnego w środowisku społecznym
Rola mediów w kreowaniu wizerunku osób niepełnosprawnych
Standardy pracy socjalnej z osobą niepełnosprawną
Rehabilitacja i rewalidacja – pojęcia
Podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Rehabilitacja i jej bariery
Polski model rehabilitacji
Specyfika niepełnosprawności intelektualnej i pomocy osobom upośledzonym oraz chorym psychicznie
Rola pracownika socjalnego - pomoc osobom przewlekle chorym oraz z uszkodzonym narządem ruchu
Specyfika pomocy osobom słabo widzącym i niewidomym
Specyfika pomocy osobom niesłyszącym i słabo słyszącym
Modelowe rozwiązania w zakresie pracy socjalnej z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Zna zasady odpowiedniego zachowania się i komunikacji z klientem niepełnosprawnym.
Zna rodzaje barier architektonicznych utrudniających poruszanie się osobom niepełnosprawnym.
Ma wiedzę na temat przyczyn powstawania niepełnosprawności.
Zna stereotypy dotyczące niepełnosprawności i potrafi je obalić.
Posiada wiedzę na temat form pracy z osobami niepełnosprawnymi, przysługujących im prawach, podmiotach działających na ich rzecz.
Umiejętności:
Umie odpowiednio zachować się w towarzystwie osoby niepełnosprawnej, wie co sprzyja komunikacji z nią.
Umie pomóc osobie z niepełnosprawnością w poruszaniu się, umie wskazać sposoby ograniczenia lub likwidacji tych barier.
Biegle posługuje się terminologią związaną z niepełnosprawnością.
Potrafi poszukiwać rzetelnych informacji na temat niepełnosprawności w specjalistycznej literaturze.
Umie opracować plan pomocy osobie niepełnosprawnej, oparty na diagnozie jej sytuacji.
Kompetencje społeczne:
Umie nawiązać i podtrzymać rozmowę z osobą niepełnosprawną.
Potrafi znaleźć rozwiązanie w przypadku napotkania bariery architektonicznej.
Jest wrażliwy na potrzeby i sytuację osób z niepełnosprawnością.
Potrafi podejmować decyzję dotyczące optymalnych działań wobec niepełnosprawnego klienta, w razie potrzeby potrafi nim pokierować.
Kryteria oceniania
Kolokwium w formie testu (końcowe)
Systematyczne przygotowywanie się do każdych kolejnych zajęć wyrażone aktywnością,
Uczestnictwo w hospitacjach
Obecność w trakcie ćwiczeń
Możliwe krótkie sprawdziany
Literatura
Kawczyńska – Butrym Z., Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998
Kijak J., Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem. CRZL, Warszawa 2013.
Otrębski W., Konefał K., Mariańczyk K., Kulik M. M., Wspieranie rodziny z niepełnosprawnym dzieckiem wyzwaniem dla pracy socjalnej. Badania rodzin niepełnosprawnymi dziećmi w województwie lubelskim, Lublin 2011
Podgórska-Jachnik D., Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL, Warszawa 2014
Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, Brotherton G., Davies, McGillivray G., (red.), CRZL Warszawa 2014,
Praca socjalna z osobą z niepełnosprawnością i jej rodziną z uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi. Seria: Standardy w pomocy, 2011
Pedagogika socjalna dla pracowników socjalnych (red.:) D. M. Piekut – Brodzka; J. Kuczyńska – Kwapisz, APS, Warszawa 2004
Pedagogika specjalna – kontynuacja tradycji dla przyszłości, Zabłocki J.K., Gorajewska D., (red.) Warszawa 2004.
Ustawa z dn. 27 sierpnia 1997r. (z późn. zm.) o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: