Komunikacja wewnątrzrodzinna 20-1S-KOW
Wykład, podczas którego studenci zostaną zapoznani z podstawowymi pojęciami z zakresu komunikacji i komunikacji w rodzinie. Poznają najważniejsze zagadnienia związane z komunikowaniem się, potencjalnymi przyczynami zaburzeń komunikacji w rodzinie oraz sposobami rozwiązywania konfliktów w środowisku rodzinnym.
Komunikowanie się - wyjaśnienie najważniejszych pojęć związanych z omawianym zagadnieniem. Komunikacja werbalna i niewerbalna jako sposoby porozumiewania się. Wybrane modele i strategie komunikacji małżeńskiej i rodzinnej. Dziecko i jego sposoby komunikowania się ze światem. Przyczyny zakłóceń komunikacji w rodzinie. Sposoby rozwiązywania konfliktów w małżeństwie i rodzinie. Dialog jako skuteczna metoda komunikowania się w rodzinie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2016L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, etapach rozwoju rodziny i jednostki w rodzinie, rodzajach więzi społecznych (rodzinnych, towarzyskich, kulturalnych, zawodowych, organizacyjnych i terytorialnych) i o rządzących nimi prawidłowościach.
Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów.
Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.
Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów (materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych.
Zna i rozumie definicje oraz zasady stosowania prawa autorskiego i zasady ochrony własności przemysłowej.
Umiejętności
Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim
Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego
Kompetencje
Zachowuje otwartość na rozwiązywanie konfliktów na drodze mediacji i negocjacji.
Posiada zdolność do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i stresowych.
Przejawia empatyczną postawę względem innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej.
Jest gotowy do komunikowania się z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, przekazuje i broni swoje poglądy, wypowiada się w ważnych sprawach społecznych.
Kryteria oceniania
Prezentacje multimedialne, prezentacji innych materiałów poruszających omawianą problematykę. Dyskusja dydaktyczna, wspólne refleksje dotyczące omawianych zagadnień.
W sytuacji, kiedy wykład odbywa się zdalnie, osoba prowadząca wysyła studentom prezentacje i inne materiały dotyczące omawianych zagadnień drogą pocztową. Studenci zaliczają przedmiot w oparciu o pracę zaliczeniową.
Możliwe jest przeprowadzenie telekonferencji, jeżeli każdy ze studentów ma taką możliwość i po wcześniejszym ustaleniu jej terminu.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
B. Harwas – Napierała, Komunikacja interpersonalna w rodzinie. Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2006,
K. Kuszak (red.) Dziecko w przestrzeni języka. Wybrane konteksty teoretyczne. Wybrane perspektywy praktyczne. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018,
A. Molesztak, Dialog w rodzinie – perspektywa komunikacji społecznej [w] B. Aouil, W.J. Maliszewski (red) Media – Komunikacja – Zdrowie – Wyzwania – Szanse – Zagrożenia. Wydawnictwo Adam Marszałek. Toruń 2008, s. 75- 86,
E. Trylińska - Tekielska, Konflikty w systemie rodzinnym - dorastająca młodzież i osoby dla niej znaczące. Wyd. ERDA, Warszawa 2005
Literatura uzupełniająca:
M. Bogdanowicz, M. Lipowska (red.), Rodzinne, edukacyjne i psychologiczne wyznaczniki rozwoju. Impuls, Kraków 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: