Instytucje i programy wsparcia rodziny 20-1S-IPW
Analiza wybranych programów oferujących pomoc i wsparcie rodzinom w mieście stołecznym Warszawa. Działalność Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie – wspieranie rodzin zastępczych, osób niepełnosprawnych, dotkniętych przemocą, bezdomnych. Wybrane programy pracy ze sprawcami przemocy w rodzinie i sprawcami wypadków komunikacyjnych. Działalność poradni psychologiczno – pedagogicznych skierowana do rodzin. Działalność Opiniodawczych Zespołów Sądowych Specjalistów. Działalność instytucji Rzecznika Praw Dziecka. Asystent rodzin w codziennej pracy na jej rzecz. Kurator sądowy jako organ wykonujący orzeczenia sądu i jego oddziaływania wobec rodziny. Wybrane programy wspierania seniorów. Instytucje wspierające rodzinę z małym dzieckiem oraz rodziców mających trudności wychowawcze. System pieczy zastępczej. Organizacje pozarządowe działające na rzecz rodziny. Pomoc samotnym matkom i rodzinom wielodzietnym. Instytucje wspierające rodzinę i poszczególnych jej członków w sytuacji rozwodu. Instytucje i programy wsparcia dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Instytucje pomocy społecznej. Pomoc rodzinie ubogiej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2019Ln: | W cyklu 2016L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna elementarną terminologię używaną w pracy socjalnej i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie dyscyplin pokrewnych.
Posiada elementarną wiedzę o miejscu pracy socjalnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk (w szczególności naukami humanistycznymi, społecznymi, medycznymi).
Posiada elementarną wiedzę o strukturach życia społecznego (w sektorze publicznym, prywatnym oraz pozarządowym) oraz relacjach, zachodzących między strukturami i tworzącymi je instytucjami.
Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.
Posiada wiedzę z zakresu nauk o rodzinie, psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej w kontekście pracy socjalnej
Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów (materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych.
Wie, jak realizować statutowe założenia i regulaminy pracy placówki z uwzględnieniem zasad poufności i dostępności udzielanej pomocy.
Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych.
Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania.
Zna i rozumie definicje oraz zasady stosowania prawa autorskiego i zasady ochrony własności przemysłowej.
Umiejętności
Inicjuje kontakty i rozwija współpracę z przedstawicielami innych zawodów, instytucjami oraz wolontariuszami.
Skutecznie komunikuje się werbalnie i niewerbalnie – w mowie i na piśmie w języku polskim
Reprezentuje interesy klientów, grup i społeczności lokalnej
W pracy socjalnej z jednostką, grupą, rodziną i społecznością lokalną stosuje wiedzę z zakresu psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej
Zdobywa informacje z wykorzystaniem nowoczesnych technologii
Kompetencje
Posiada zdolność do skutecznego i celowego organizowania i planowania zobowiązań zawodowych.
Posiada zdolność do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych i stresowych.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w różnych środowiskach społecznych.
Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania
Kryteria oceniania
prezentacja przygotowane przez studentów, analizowanie zagadnień będących przedmiotem zajęć, dyskusja dydaktyczna, konkretne zadania podczas zajęć realizowane indywidualnie lub w grupach
W sytuacji, kiedy zajęcia odbywają się zdalnie, osoba prowadząca wysyła studentom materiały na wybrane tematy będące przedmiotem rozważań. Studenci otrzymują zadania do wykonania i przygotowują prezentacje tematów, do których się zgłosili.
Literatura
Andrzejewski M., Rozważania o tożsamości zastępczego rodzicielstwa ( i kilku drobniejszych sprawach), [w] Trawkowska D., (red.) Pomoc Społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 165-192
2. Centrum Mediacji Partners Polska Dziecko w rozwodzie, poradnik dla rodziców, Warszawa 2005
3. Kaczmarczyk I, Wspólnota Anonimowych Alkoholików w Polsce, alkoholowe dno i co to znaczy trzeźwieć, ENETEIA, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 2008, s 63-77, 173-179
4. Kleniewska I., Formy prawne pomocy osobom niepełnosprawnym, [w] Kwak A., Wyrwich –Hejduk, E. (red.), W kręgu zagadnień pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011, s. 99-116
5. Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010
6. Olech A., Kaźmierczak T., Pomoc społeczna samotnym matkom. Droga do samodzielności czy instytucjonalizacja niesamodzielności, , [w] Rymsza M. (red.), Samotne macierzyństwo i polityka społeczna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2001, s. 377-403
7. Krasiejko I., Nowa rola asystenta rodziny [w] Trawkowska D. (red.), Pomoc Społeczna wobec rodzin. Interdyscyplinarne rozważania o publicznej trosce o dziecko i rodzinę, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2011, s. 261-289
8. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. Nr 228, poz. 1488)
9. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 Dz.U. 2011 nr 45 poz. 235
10. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie opieki zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 Dz.U. z 2011 nr 149 poz. 887
11. Ustawa z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2010 nr 125 poz. 842)
12. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku o kuratorach sądowych (Dz.U. 2001 Nr 98, poz. 1071,
13. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U.2015.1286)
14. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów (Dz.U.2015, poz.1418)
15. Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r. o Rzeczniku Praw Dziecka (Dz.U. 2017.922 z dnia 2017.05.11)
16. O programie adresowanym do sprawców przemocy w rodzinie Duluth: informacje pochodzące ze strony:
http://duluth.pl/
17. O programie: Rodzina 2010-20120, informacje pochodzące ze strony: https://warszawarodzinna.um.warszawa.pl/dokumenty-strategiczne/program-rodzina-na-lata-2010-2020
1. Gójska A., Mediacja a inne formy pomocy rodzinie, s. 43-61 [w] Gójska A, Huryn V. (red.) , Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2007, s. 43-61
2. MPIPS, Rodzaje i wysokość świadczeń rodzinnych, kryteria uzyskania,
http://www.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/swiadczenia-rodzinne/rodzaje-i-wysokosc-swiadczen-rodzinnych-kryteria-uzyskania/,
3. Świątkowska E., Puszkarska A., Poradnik dla rodziców dziecka z niepełnosprawnością, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2008
4. Ustawa z dnia 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2010 nr 28 poz. 146)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: