Integracja uchodźców 20-1S-INU
- Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym
- Strategie „wchodzenia” imigrantów w społeczeństwo przyjmujące - integracja, asymilacja, separacja, adaptacja
- Współczesne migracje
- Kwestie prawne dotyczące uchodźców – prawa i obowiązki
- Konwencja Genewska dotycząca statusu uchodźców
- Procedura nadania statusu uchodźcy
- Formy ochrony ochrony międzynarodowej
- Indywidualny Program Integracji
- Problemy i dylematy w pracy socjalnej z uchodźcami
- Charakterystyka wybranych grup cudzoziemców w Polsce
- Bariery integracyjne
W cyklu 2020L:
- Geneza uchodźstwa – migracje w aspekcie historycznym |
W cyklu 2020Ln:
- Strategie „wchodzenia” imigrantów w społeczeństwo przyjmujące - integracja, asymilacja, separacja, adaptacja |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada wiedzę i rozumie zróżnicowania społeczne, kulturowe i etniczne jako ryzyka społecznej stygmatyzacji jednostek i rodzin.
Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych.
Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania.
Umiejętności
Opracowuje diagnozę społeczną oraz plan działań w odniesieniu do jednostek, rodzin i społeczności lokalnych wykluczonych społecznie.
Kompetencje
Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania.
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams
Sposoby pomiaru efektów kształcenia:
- Sprawdzanie obecności na zajęciach
- Ocena treści merytorycznych oraz sposobu prezentacji referatu przygotowanego przez każdego studenta
- Ocena poziomu zaangażowania w dyskusji na zajęciach
- Ocena kolokwium zaliczeniowego
Literatura
Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008.
Frelak J., Klaus W ., Integracja uchodźców w Polsce. Rekomendacje i dobre praktyki, Instytut Spraw publicznych, Warszawa 2007.
Grzymała - Kazłowska A. Między jednością a wielością. Integracja odmiennych grup i kategorii imigrantów w Polsce, Ośrodek Badań nad Migracjami, Warszawa 2008.
Grzymała - Moszczyńska H., Uchodźcy: Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Nomos, Kraków 2000.
Gutkowska A. red., Uchodźcy w Polsce: kulturowo-prawne bariery w procesie adaptacji, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Warszawa 2007.
Januszewska E. „Dziecko Czeczeńskie w Polsce. Miedzy traumą wojenną a doświadczeniem uchodźctwa”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Warszawa 2010.
Kosowicz A., Marek A., „Życie w Polsce – poradnik dla uchodźców”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.
Kosowicz A., Marek A., „Imigranci w polskim społeczeństwie”, Stowarzyszenie Vox Humana Warszawa 2008.
Łodziński S., Ząbek M., Uchodźcy w Polsce. Próba spojrzenia antropologicznego, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej UW Warszawa 2008.
Pasamonik B., Markowska-Manista U., (red), Kryzys migracyjny perspektywa społeczno-kulturowa TOM I, wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017
Literatura dodatkowa
Castles, S., Miller M. J. (2011), Migracje we współczesnym świecie, Warszawa: wydawnictwo Naukowe PWN,
Klaus J Bade: Migration in European History
Timothu J. Hatton, Jeffrey G. Williamson The Age of Mass Migration Causes and Economic Impact
Barry R. Chiswick and Timothy J. Hatton International Migration and the Integration of Labor Markets
W cyklu 2020L:
Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008. Literatura dodatkowa |
W cyklu 2020Ln:
Czarniejewska I, Main I., „Uchodźcy teoria i praktyka”, Stowarzyszenie jeden świat, Poznań 2008. |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Zajęcia prowadzone w aplikacji Teams link do zespołu: Nakład pracy studenta: 20 godzin - przygotowanie do zajęć Punkty ECTS: 3 |
W cyklu 2020Ln:
Nakład pracy studenta: 20 godzin - przygotowanie do zajęć Zajęcia w aplikacji Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5b570f9c76334fb2bf16892fb3f23778%40thread.tacv2/conversations?groupId=e1eff4c3-7a37-4172-84d7-d48ace20651d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: