Praktyka specjalistyczna 20-1P-PSR2a; 20-1P-PSS2a
ROK STUDIÓW: II rok, WYMIAR PRAKTYKI: 160 godz. FORMA PRAKTYKI: śródroczna
1. OGÓLNE CELE PRAKTYKI:
Celem praktyk jest uzyskanie przez studenta efektów kształcenia określonych dla jego kierunku studiów i powiązanych ze specjalnością. W trakcie praktyk student zdobywa wiedzę, umiejętności i rozwija kompetencje społeczne. Założeniem praktyki specjalistycznej dla studentów II roku jest przede wszystkim zapoznanie studentów z przyszłą pracą w zawodzie pracownika socjalnego oraz kształtowanie kompetencji przydatnych w zawodzie pracownika socjalnego. Studenci mają za zadanie zapoznanie się z działalnością instytucji pomocy społecznej – ośrodków pomocy społecznej, ich zasad funkcjonowania, pracy z klientami pomocy społecznej, prowadzenia dokumentacji w pomocy społecznej, w tym przeprowadzania wywiadów środowiskowych, przełożenia teorii pracy socjalnej na praktykę, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia przypadku (diagnoza, plan pracy, monitowanie, ocena). W trakcie praktyk student nabywa umiejętność nawiązania kontaktu z klientem, odpowiedniego doboru metod i narzędzi pracy z klientem oraz poznaje zasady udzielania pomocy społecznej.
PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE – WIEDZA
Kod efektu
K_W04 K_W06 K_W07 K_W09 K_W10 K_W12 K_W14
Posiada elementarną wiedzę o relacjach między strukturami społecznymi w pracy socjalnej a instytucjami oraz ich elementami.
Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów.
Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.
Posiada elementarną wiedzę o relacjach między strukturami społecznymi w pracy socjalnej a instytucjami oraz ich elementami.
Posiada elementarną wiedzę o relacjach między strukturami społecznymi w pracy socjalnej a instytucjami oraz ich elementami.
Wie, jak posługiwać się dokumentacją występującą w pracy socjalnej, z uwzględnieniem zasad poufności i dostępności udzielanej pomocy, zna zasady organizacji pracy pracownika socjalnego.
Wie, jakie są uprawnienia (klienta i pracownika socjalnego), ich zakres oraz sposoby egzekwowania.
PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE – UMIEJĘTNOŚCI
Kod efektu
K_U01 K_U04 K_U08
Potrafi dokonać diagnozy i prognozy sytuacji klientów oraz projektuje rozwiązania i je aplikuje na potrzeby swoich klientów w oparciu o kolejne etapy toku postępowania metodycznego w pracy socjalnej, wykorzystując uzyskaną wiedzę i umiejętności z zakresu kształcenia i praktyk zawodowych.
Analizuje i proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu społecznego.
Inicjuje i współrealizuje projekty działań społecznych, wspomaga aktywność, kształtuje postawy i stosunki międzyludzkie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Kod efektu
K_K01 K_K05 K_K09 K_K10
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego.
Dba o własny rozwój osobisty i zawodowy; dokonuje samooceny własnych kompetencji i efektów własnej pracy.
Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania.
Przejawia empatyczną postawę względem innych ludzi, szczególnie klientów pomocy społecznej.
ZADANIA PRAKTYKI LICZBA GODZIN
zapoznać się z formalnymi podstawami funkcjonowania ośrodka pomocy społecznej, tzn. z przepisami prawa, strukturą organizacyjną oraz gospodarką finansową OPS/DPS/PCPR (budżet, przepływ środków finansowych, zadania własne i zadania zlecone od wojewody itp.),
8
zapoznać się z trybem rozpatrywania spraw od momentu zgłoszenia się klienta do OPS/DPS/PCPR, zgłoszenia przez inną instytucję lub anonimowego zgłoszenia sprawy (np. w przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie)
8
obserwować, asystować oraz włączać się w realizację zajęć wskazanych przez pracownika socjalnego
100
zapoznać się z zasadami przeprowadzania wywiadów środowiskowych, pracy z klientem, opracowywaniem planu pomocy przez pracownika socjalnego oraz współdziałania z innymi pracownikami w zakresie realizacji planu i monitorowania klienta
8
zapoznać się z rodzajami pomocy materialnej i niematerialnej udzielanej przez pracowników socjalnych, zasadami jej przyznawania, egzekwowaniem założeń planu pomocy i ustaleń dokonywanych wspólnie z klientem
5
umieć ocenić skuteczność doboru formy pomocy stosownie do sytuacji klienta 8
zapoznać się z formami współpracy pracowników różnych działów wewnątrz danego ośrodka pomocy społecznej (np. pracowników socjalnych i specjalistów) oraz współpracy ośrodka pomocy społecznej z innymi instytucjami
5
przeprowadzić w obecności pracownika socjalnego kilku wywiadów środowiskowych (według obowiązującego formularza)
18
Studenci pracy socjalnej mogą realizować praktyki w formie zdalnej lub innych formach elastycznych: symulacje, praktyczne projekty we współpracy z placówkami lub zadane przez opiekuna. Może być to również realizacja wolontariatu połączona z symulacją, projektem, itp.
Wobec powyższego możecie Państwo zrealizować praktykę w formule mieszanej - np 100 godzin w postaci wolontariatu oraz pozostałe w postaci zdalnej/realizacji zadań na odległość z wykorzystaniem sieci Internet, w tym punkt ostatni - 18 godzin zrealizować jako SYMULACJĘ ZADANIA (zadanie opiekuna) - przygotować/wypełnić trzy arkusze wywiadów środowiskowych.