Projekt socjalny (warsztaty w terenie) 20-1F-PWT
Wykład:
Rodzaje i funkcje projektów; struktura projektu socjalnego
Tok postępowania celowościowego; aksjologia i prakseologia w projektowaniu
Diagnoza: zakres, źródła informacji, metody i techniki
Diagnoza społeczności lokalnej: mapa zasobów i potrzeb dla projektu animacyjnego
Cele, działania i rezultaty
Harmonogram działań, Podział zadań i koordynacja współpracy partnerów; budżet zadaniowy, zarządzanie projektem
Monitoring i ewaluacja projektu socjalnego
Ćwiczenia:
Ćwiczenia w APS: Zasady pisania projektu: określanie celów, charakterystyka odbiorców, uzasadnienie, planowanie i wycena działań, przewidywanie rezultatów, zarządzanie ryzykiem, informacja i promocja, środki i zasoby, ewaluacja (jej cele, formy, techniki, pisanie sprawozdań).
Warsztaty w terenie: realizacja projektu w wybranej placówce o charakterze socjalnym lub edukacyjno-wychowawczym (dom pomocy społecznej, środowiskowy dom samopomocy, dom dziecka, ognisko wychowawcze, szkoła, świetlica środowiskowa itp.). Realizacja projektu poprzedzona jest nawiązaniem współpracy z placówką, ustaleniem zasad współpracy, w tym rekrutacją uczestników.
Zaliczenie – obrona projektu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
• zna etapy i elementy toku postępowania celowościowego
• wie, jakie są rodzaje projektów socjalnych
• wie, jakie funkcje pełni projekt socjalny w pracy socjalnej
• zna zasady i etapy tworzenia projektu socjalnego
• zna strukturę projektu socjalnego, potrafi scharakteryzować jego elementy i rozumie wzajemne zależności pomiędzy nimi
• zna różne rodzaje wskaźników społecznych
• zna zasady i formy funkcjonowania partnerstwa projektowego
• odróżnia monitoring od ewaluacji; zna cele i zasady prowadzenia ewaluacji
• zna budowę kontraktu socjalnego
Umiejętności:
• tworzenie planu diagnozy potrzeb, problemów i zasobów społecznych, w tym umiejętności wskazania zagadnień będących przedmiotem diagnozy, wyboru źródeł informacji oraz jakościowych
i ilościowych metod badań społecznych
• przeprowadzanie badań diagnostycznych, przeanalizowania zebranych informacji i wnioskowania
• formułowanie celów głównych i szczegółowych wraz z uzasadnieniem
• planowanie działań i tworzenia harmonogramu
• określanie oczekiwanych rezultatów działań wraz ze wskaźnikami
• planowanie i prowadzenie monitoringu oraz ewaluacji wewnętrznej projektu socjalnej
• konstruowanie budżetu projektu socjalnego
• zarządzanie projektem socjalnym
• rekrutowanie beneficjentów projektu i motywowania ich do aktywnego udziału w projekcie
• zarządzanie informacją
• zawieranie kontraktu z klientem pomocy społecznej
Kompetencje społeczne:
• nawiązywanie kontaktów interpersonalnych i rozwijanie partnerskich relacji z podmiotami pozyskanymi do współpracy na kolejnych etapach realizacji projektu (począwszy od diagnozy przez planowanie i realizowaniu działań po ewaluację projektu)
• rozwiązywanie konfliktów pomiędzy partnerami lokalnymi uczestniczącymi w tworzeniu i realizacji projektu socjalnego w celu osiągnięcia kompromisu/ konsensusu
• moderowanie dyskusji grupowej
• komunikowanie się ze środowiskiem lokalnym i promowanie projektu z wykorzystaniem mediów, w tym mediów lokalnych i mediów elektronicznych
• występowanie na forum publicznym: organizowanie i prowadzenie spotkań informacyjno-edukacyjnych dot. projektu dla różnych podmiotów: władz lokalnych, instytucji, obywateli
• budowanie trwałych relacji z podmiotami wspierającymi realizację projektu w sposób niematerialny, rzeczowy i finansowy
• umiejętność pracy w grupie z uwzględnieniem. komunikacji, słuchania, zarządzania czasem
Kryteria oceniania
ĆWICZENIA - opracowanie spójnej koncepcji i realizacja projektu socjalnego (potwierdzona przez placówkę) - przynajmniej 3 spotkania na studiach stacjonarnych i 2 na niestacjonarnych;
WYKŁAD: egzamin pisemny
Ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną oceny z projektu i egzaminu.
Literatura
1.Appelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziołkowska B. (2010), Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa jakości życia osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar/EFS; rozdział V pt. Projektowanie i prowadzenie procesu ewaluacji projektu, str. 113-134 (wersja elektroniczna dostępna w Internecie)
2.Brzezińska A., Wojciechowska j., Ziółkowska B., Diagnoza jako podstawa budowania projektów zmiany sytuacji osób z ograniczeniami, Polityka Społeczna 2010 – numer specjalny pt.” Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności” (wersja elektroniczna dostępna w Internecie)
3.Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, w: Praca socjalna, 4/2000
4.Kantowicz E., Założenia projektu socjalnego i próby jego aplikacji, w: A. Niesporek, K. Wódz (red.), Praca socjalna w Polsce, Katowice 1999, str. 191 – 204
5.Kotlarska-Michalska A., (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, wyd. Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1999:
6.Kotlarska-Michalska A., „Diagnozowanie w pracy socjalnej. Znaczenie badań naukowych w diagnozowaniu problemów społecznych”, str.17-27
7. Kotlarska-Michalska A., „Praca socjalna – oczekiwany zakres a bariery realizacji. Diagnoza i projekt zmiany”, str.179-193
8.Marynowska-Hetka E., Piekarski J., Projekt działania i jego funkcje, w: Marynowska-Hetka E., Piekarski J. (red.), Wokół problemów działania społecznego, Warszawa 1996,
9.Niesporek A., Projekt socjalny, w: Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, red. S. Pawlas - Czyż, Akapit, Toruń, 2007
10.Podgórecki A., Tok postępowania celowościowego, w: E. Marynowicz – Hetka, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, wyd. Interart, W-wa 1996
11.Rutkowska A., Projekt socjalny w pomocy społecznej (założenia i praktyczne zastosowanie);Bydgoszcz, 2011.
12.Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, wyd. Śląsk, Katowice 2010, str. 59-73 (2.3 Etapy konstruowania projektu socjalnego i 2.4. Rodzaje projektów socjalnych)’
13.Praca socjalna, numer 3/2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: