Mediacja sądowa i pozasądowa 20-1F-MES1
Treści programowe:
Wykład
1. Konflikt - podstawowe założenia teoretyczne
definicja, rodzaje, przyczyny, style rozwiązywania konfliktów
2. Sposoby rozwiązywania konfliktów: negocjacje i mediacje
3. Mediacje - wprowadzenie w problematykę
- definicja i cele mediacji
- rodzaje
- zasady mediacji
- przygotowanie do mediacji w 5 krokach
- etapy mediacji
- kwestie etyczne w mediacji
4. Mediacje w sprawach rodzinnych
- dziecko w mediacji
- bezpośredni udział dziecka w mediacji - korzyści i ryzyko
5. Mediacja w sprawach karnych i nieletnich
- kwalifikowanie spraw do postępowania mediacyjnego
6. Pozaformalne korzyści dla stron z uczestnictwa w mediacji
Ćwiczenia
1. Przyczyny konfliktów (osobowe, organizacyjne, społeczne)
2. Komunikacja interpersonalna w mediacjach
- techniki aktywnego słuchania
- techniki budowania dobrej atmosfery
3. Techniki negocjacyjne (konstruktywne i destruktywne)
4. Mediacje - etapy
- monolog mediatora
- mediacje właściwe
- zawarcie ugody mediacyjnej
5. Mediacje - symulacje
W cyklu 2020L:
Wykłady |
W cyklu 2020Ln:
Wykłady |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu prawnych podstaw mediacji. Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii konfliktu w tym dynamiki konfliktu, jego źródeł jednostkowych i społecznych. Posiada podstawową wiedzę na temat komunikacji, w szczególności barier komunikacyjnych, błędów komunikacyjnych będących przyczyną konfliktów.
Umiejętności
Student/-ka potrafi zdiagnozować źródła konfliktu wykorzystując techniki mediacyjne. Potrafi przeprowadzić postępowanie mediacyjne, w tym wygłosić monolog mediatora. Potrafi zastosować zasady postępowania mediacyjnego w praktyce.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotów/-owa do ciągłego doskonalenia i podnoszenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pracy socjalnej. Potrafi wczuć się w sytuację osób będących w konflikcie oraz okazać im zrozumienie i wsparcie.
Literatura
Bartosiak-Tomasiak M., Konflikt – dramat czy szansa?, ,,Edukacja i Dialog”, nr 8, 1996, s. 22-26.
Bobrowicz M., Mediacja. Jestem za, Warszawa 2008.
Byra S., Konflikt interpersonalny – istota i funkcje, [w:] A. Lewicka (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim. Poradnik metodyczny, Lublin 2008, s. 171-184.
Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami, Gdańsk 2004.
Cybulko A., Konflikt, [w:] E. Gmurzyńska, R. Morek (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2009, s. 51-87.
Grudziewska E., Lewicka-Zelent A., Kompetencje mediacyjne w profesji pracownika socjalnego, Difin, Warszawa 2015.
Kalisz A., Zienkiewicz A., Mediacja sądowa i pozasądowa. Zarys wykładu, Warszawa 2009.
Kodeks Etyki Mediatora, PCM, Warszawa 2003.
Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa. Alternatywna metoda resocjalizacyjna?, Lublin 2010.
Lewicka A. (red.), Profesjonalny mediator. Zostań nim! Poradnik metodyczny, Lublin 2008.
Lewicka-Zelent A., Grudziewska E., Rozwiązywanie konfliktów przez młodzież nieprzystosowaną społecznie, ,,Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej. Pogranicza niepełnosprawności”, nr 12, 2013b, s. 44-58.
Moore Ch., Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2009, Tłum. A. Cybulko, M. Zieliński.
Rękas A. (red.), Czy tylko sad rozstrzygnie w sporze? Mediacja i sądownictwo polubowne. Informator o alternatywnych sposobach rozwiązywania sporów, Warszawa 2010.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz. U. 2015, poz. 716).
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2001 r., Nr 56, poz. 591).
W cyklu 2020L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2020Ln:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2020L:
Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, "burza mózgów", case study, symulacje. Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:105 godzin , co stanowi 4 pkt ECTS Link do zajęć: |
W cyklu 2020Ln:
Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, "burza mózgów", case study, symulacje. Nakład pracy (z zachowaniem zasady, że 1 ECTS = 25-30 godzin aktywności): Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta:120 godzin , co stanowi 4 pkt ECTS Link do zajęć: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: