Metody badań społecznych 20-1F-MBS
Celem przedmiotu jest nauczenie samodzielnego planowania (doboru metod, technik i narzędzi badawczych), a także pokazanie sposobu praktycznego przeprowadzenia i opracowania badań. Student poznaje podział na metody ilościowe i jakościowe w ujęciu paradygmatów. Student nabywa wiedzę na temat etapów procesu badawczego; problemów i pytań badawczych, wskaźników w badaniach społecznych i ich kategorii. Student zapoznaje się z rolą wywiadu i ankiety - zasady planowania, przeprowadzania i opracowywania wyników oraz czynników obniżających wiarygodność badań. W szczególności omówione zostają badania sondażowe, badania „case study”, badania terenowe. Zapoznanie się z dekalogiem badacza i rolą podmiotowego traktowania badanych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2017Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2016Zn: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma elementarną wiedzę, dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego z klientami pomocy społecznej, ich prawidłowości i zakłóceń.
Zna metodologie badań społecznych, na poziomie umożliwiającym prowadzenie i interpretowanie badań w obszarze pracy socjalnej
Posiada wiedzę z zakresu rodziny, prawa, polityki społecznej na rzecz jednostek, grup, rodzin i społeczności lokalnych
Wie z jakich źródeł pozyskiwać informacje potrzebne do rozwiązywania problemu
Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych
Umiejętności
Potrafi zdobywać informacje i zestawiać dane istotne dla przygotowania historii przypadku, historii rodziny, diagnozy, raportu;
Potrafi prowadzić obserwację i interpretować werbalne i niewerbalne zachowania, z wykorzystaniem teorii osobowości, metod diagnostycznych i zasad komunikacji interpersonalnej;
Umie prowadzić studia badawcze nad pracą swojej placówki i/lub nad własną praktyką;
Potrafi opracowywać innowacyjne rozwiązania na potrzeby swoich klientów;
Formułuje diagnozę społeczną i plan działań pomocowych i naprawczych w odniesieniu do jednostek i rodzin.
Kompetencje społeczne
Potrafi prowadzić obserwację.
Kryteria oceniania
rozmowa końcowa
aktywność na zajęciach
sporządzanie projektów badawczych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1.Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004,
2.Denzin N. K., Lincoln Y. S., Metody Badań Jakościowych, PWN, Warszawa 2010 tom 1 i 2,
3.Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, PWN, Warszawa 2011,
4.Flick U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2011,
5.Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2008,
6.Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2011,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: