Gospodarka społeczna i polityka rynku pracy 20-1F-GSP
1. Instruktaż przedmiotowy. Specyfika rynku pracy. Popyt na pracę, podaż pracy, wynagrodzenia – pojęcia. Bezrobocie w Polsce – zróżnicowanie: Pojęcie bezrobocia, bezrobotnych, geneza i związek bezrobocia z gospodarką kapitalistyczną. Bezrobocie ukryte w uprzednim ustroju socjalistycznym. Okres transformacji gospodarczo – społecznej z bezrobocie.
2. Aktualny stan bezrobocia na podstawie danych statystycznych. Instrumenty wsparcia bezrobotnych w zakresie pracy socjalnej i doradztwa zawodowego.
3. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne.
4. Pojęcie i rodzaje wykluczenia społecznego. Wykluczenie z pracy. Grupy wykluczonych.
5. Instytucjonalne formy aktywizacji zawodowej. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie.
6. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie.
7. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia.
8.Indywidualna działalność gospodarcza formą aktywizacji bezrobotnych.
9.Zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej.
10. Mobilność przestrzenna bezrobotnych – migracje wahadłowe, okresowe i stałe.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020Zn: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Zn: | W cyklu 2019Zn: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student/-ka posiada podstawową wiedzę z zakresu przeciwdziałania wykluczeniu z pracy, w tym wiedzę na temat monitorowania sytuacji na rynku pracy, instrumentów redukcji bezrobocia oraz gospodarki społecznej.
Umiejętności
Student/-ka dokonuje obserwacji i interpretacji wybranych instytucjonalnych form przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Potrafi powiązać wiedzę z zakresu sytuacji na rynku pracy, działań pomocy społecznej i służb zatrudnienia w zakresie aktywizacji zawodowej klientów pracy socjalnej.
Kompetencje społeczne
Student/-ka jest gotów/-owa do podejmowania pracy w grupach zadaniowych na rzecz osób z różnych środowisk społecznych. Rozumie wagę problemów związanych z marginalizacją społeczną.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania: Kolokwium zaliczeniowe z materiału wykładanego oraz praktyki realizowanej na ćwiczeniach.
Obecność na zajęciach ćwiczeniowych, 1 nieobecność jest dozwolona. Dotyczy to również udziału w zajęciach w formie zdalnej w ramach aplikacji Teams.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura:
1. Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004.
2. Potoniec K.: Aktywizacja zawodowa uchodźców w ramach Centrum Integracji Uchodźców. Fundacja Edukacji i Twórczości, Białystok 2011.
3. Iwaszkiewicz Ł., Jelonek W., Kosiec-Rykowska M., Krysiuk J., Pieńkowski T., Romanowska E., Sokalska J., Tyszkiewicz J.: Dobre praktyki - doświadczenia powiatowych urzędów pracy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2017.
4. Lecewicz-Bartoszewska J., Polak- Sopińska A. (red.): Ergonomia niepełnosprawnym - aktywizacja zawodowa. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2015.
5. Artykuły z czasopism:
a) Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42.
b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23.
c) Warwas I.: Postawy wobec aktywności zawodowej starszych pracowników: perspektywa pracodawców. [w:] "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: Problemy, Innowacje, Projekty" SGH, 2016, nr 1, s. 107-122.
Źródła:
Mały Rocznik Statystyczny GUS za kolejne lata, wsteczne w stosunku do roku realizacji zajęć.
Strona internetowa GUS: http://stat.gov.pl/obszarytematyczne/rynekpracy;
Bank Danych Regionalnych Urzędu Statystycznego.
Źródła prawne. Źródła są corocznie aktualizowane.
Student (studentka) może korzystać z wszelkich dostępnych zasobów netograficznych.
W cyklu 2020Z:
Książki: Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004. Artykuły: Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42. b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23. c) Flaszyńska E.: Dualny model aktywizacji zawodowej bezrobotnych. [w:] „ Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2015, vol.3, nr 90, s. 18-30. Źródła: |
W cyklu 2020Zn:
Książki: Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004. Artykuły: Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42. b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23. c) Flaszyńska E.: Dualny model aktywizacji zawodowej bezrobotnych. [w:] „ Edukacja Ustawiczna Dorosłych” 2015, vol.3, nr 90, s. 18-30. Źródła: Pozostałe źródła: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
Link do kanału studia niestacjonarne: Metody kształcenia: Metody poszukujące i podające, zgodnie z tematyką wykładu i ćwiczeń Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia ogółem 30 godzin (15 godzin wykład, 15 godzin ćwiczenia). Przedmiot ma 2 punkty ECTS. Nakład indywidualnej pracy studenta / studentki wynosi 30 godzin. Ogółem 60 godzin. Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 godz. |
W cyklu 2020Zn:
Link do przedmiotu w aplikacji Teams: studia niestacjonarne: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0ed8d2ee6dad4fa2a46f60cbc03ce825%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1b940379-8988-4c5d-9ff2-a6d7788bffe8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody kształcenia: metody poszukujące i podające, zgodnie z tematyką wykładu i ćwiczeń Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia ogółem 30 godzin (15 godzin wykład, 15 godzin ćwiczenia). Przedmiot ma 2 punkty ECTS. Nakład indywidualnej pracy studenta / studentki wynosi 30 godzin. Ogółem 60 godzin. Przygotowanie się do zajęć, lektury 15 godz. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: