Ekonomia społeczna i polityka rynku pracy 20-1F-ESP
1. Instruktaż przedmiotowy. Specyfika rynku pracy. Popyt na pracę, podaż pracy, wynagrodzenia – pojęcia. Bezrobocie w Polsce – zróżnicowanie: Pojęcie bezrobocia, bezrobotnych, geneza i związek bezrobocia z gospodarką kapitalistyczną. Bezrobocie ukryte w uprzednim ustroju socjalistycznym. Okres transformacji gospodarczo – społecznej z bezrobocie.
2. Aktualny stan bezrobocia na podstawie danych statystycznych. Instrumenty wsparcia bezrobotnych w zakresie pracy socjalnej i doradztwa zawodowego.
3. Pojęcie aktywności i bierności zawodowej. Przesłanki aktywności zawodowej: społeczne, psychologiczne, ekonomiczne.
4. Pojęcie i rodzaje wykluczenia społecznego. Wykluczenie z pracy. Grupy wykluczonych.
5. Instytucjonalne formy aktywizacji zawodowej. Przeciwdziałanie bezrobociu w województwie, w gminie, w powiecie.
6. Instytucje aktywizacji zawodowej osób marginalizowanych społecznie.
7. Zatrudnienie socjalne jako system wsparcia niektórych grup wykluczonych. Znaczenie centrów, klubów integracji społecznej. Spółdzielnie socjalne nową polską alternatywą dla bezrobocia.
8.Indywidualna działalność gospodarcza formą aktywizacji bezrobotnych.
9.Zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Spółdzielnie inwalidów, niewidomych, zakłady pracy chronionej, zakłady aktywności zawodowej.
10. Mobilność przestrzenna bezrobotnych – migracje wahadłowe, okresowe i stałe.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Posiada elementarną wiedzę o strukturach życia społecznego (w sektorze publicznym, prywatnym oraz pozarządowym) oraz relacjach, zachodzących między strukturami i tworzącymi je instytucjami.
Posiada wiedzę o sposobach wpływania na ludzi i wie jak oddziaływać na klientów pomocy społecznej, na rzecz rozwiązywania ich własnych problemów.
Zna źródła i metody pozyskiwania zasobów (materialnych i niematerialnych), potrzebnych do rozwiązywania problemów społecznych.
Wie jak badać i rozpoznawać zapotrzebowanie na usługi społeczne dla jednostek, grup i rodzin oraz społeczności lokalnych..
Umiejętności
Proponuje działania służące interesom klienta z uwzględnieniem jego kontekstu rodzinnego i społecznego.
Posiada umiejętność wpływu na rozwój usług społecznych poprzez wykorzystywanie zasobów środowiska lokalnego.
W pracy socjalnej z jednostką, grupą, rodziną i społecznością lokalną stosuje wiedzę z zakresu psychologii, etyki, prawa, polityki społecznej.
Kompetencje
Docenia znaczenie nauk społecznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań w obszarze pracy socjalnej
Ma świadomość zasobów dostępnych w placówce i w społeczności oraz kreatywnego sposobu ich wykorzystywania.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczania: Kolokwium zaliczeniowe z materiału wykładanego oraz praktyki realizowanej na ćwiczeniach.
Ocena umiejętności w zakresie wykorzystania podstaw wiedzy o osobach marginalizowanych, a także zdolności studenta do samodzielnego poszukiwania informacji w ramach ćwiczeń.
Ocena sposobu analizy problemów społecznych związanych z aktywizacją zawodową klientów OPS, udziału państwa w aktywizowaniu rożnych grup wspomaganych.
Literatura
Literatura:
1. Chirkowska – Smolak T., Chudzicka A.(red.): Człowiek w społecznej przestrzeni bezrobocia. UAM, Poznań 2004.
2. Potoniec K.: Aktywizacja zawodowa uchodźców w ramach Centrum Integracji Uchodźców. Fundacja Edukacji i Twórczości, Białystok 2011.
3. Iwaszkiewicz Ł., Jelonek W., Kosiec-Rykowska M., Krysiuk J., Pieńkowski T., Romanowska E., Sokalska J., Tyszkiewicz J.: Dobre praktyki - doświadczenia powiatowych urzędów pracy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2017.
4. Lecewicz-Bartoszewska J., Polak- Sopińska A. (red.): Ergonomia niepełnosprawnym - aktywizacja zawodowa. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2015.
5. Artykuły z czasopism:
a) Szarfenberg R.: Spółdzielczość, gospodarka społeczna a polityka społeczna. [w:] "Problemy Polityki Społecznej: studia i dyskusje" 2013, nr 1, s. 13-42.
b) Węsierska-Chyc L.: Gospodarka społeczna to nie sektor. [w:] "Ekonomia Społeczna" 2013, nr 3, s. 9-23.
c) Warwas I.: Postawy wobec aktywności zawodowej starszych pracowników: perspektywa pracodawców. [w:] "Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: Problemy, Innowacje, Projekty" SGH, 2016, nr 1, s. 107-122.
Źródła:
Mały Rocznik Statystyczny GUS za 2016 rok;
Strona internetowa GUS: http://stat.gov.pl/obszarytematyczne/rynekpracy;
Bank Danych Regionalnych Urzędu Statystycznego.
Źródła prawne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: