Wykład akademicki (1) 10SD-1A-WYK1
Celem zajęć jest w szczególności: 1) zrozumienie genezy hermeneutyki pedagogicznej i przesłanek paradygmatu hermeneutycznego w pedagogice, 2) poznanie współczesnych konceptualizacji hermeneutyki pedagogicznej ujmowanej w kategoriach teorii kształcenia, 3) poznanie związków pomiędzy konceptualizacjami hermeneutyki pedagogicznej i współczesnymi nurtami przemian oświatowych, 4) poznanie założeń hermeneutyki intersubiektywności (hermeneutyki obiektywnej) jako metody analizy wyników badań jakościowych.
W sytuacji nadzwyczajnej (pandemia) zajęcia odbywają się w formie bezpośredniej (synchronicznej) za pośrednictwem platform internetowych (Zoom, Teams), zgodnie z rozkładem zajęć. Możliwa jest również realizacja części zajęć w formie samokształcenia kierowanego na podstawie dostarczonych tekstów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: | W cyklu 2017Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności podczas zajęć oraz wypowiedzi ustnej łączącej tematykę planowanej rozprawy doktorskiej z pedagogiką hermeneutyczną.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
K. Ablewicz, Hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 25-41.
B. Milerski, Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii, WN ChAT, Warszawa 2011.
B. Milerski, Pedagogika kultury, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, WN PWN, Warszawa 2019.
D. Urbaniak-Zająć, E. Kos, Badania jakościowe w pedagogice, WN PWN Warszawa 2013.
Dodatkowe materiały:
Streszczenie książki, wykonane przez prowadzącego zajęcia:
A. Wernet, Enführung in die Interpretationstechnik der Objektiven Hermeneutik, VS Verlag für Sozialwissenschaften, wyd. 3, Wiesbaden 2009.
Materiał ćwiczeniowy:
Protokoły wywiadów zrealizowanych przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: