Warsztaty graficzne w terapii 10-FF-WGT
TREŚCI - LICZBA GODZIN
Ogólne zasady pracy oraz organizacja zajęć w pracowni graficznej. Przepisy BHP obowiązujące w pracowni 1
Zapoznanie z wybranymi technikami druku wklęsłego, wypukłego, płaskiego – prezentacja technik i narzędzi, uwarunkowania technologiczne. Sposoby odbijania ręcznego oraz z wykorzystaniem prasy graficznej. Organizacja i modyfikacje warsztatu dla potrzeb osób niepełnosprawnych 1
Terapeutyczna i edukacyjna wartość twórczości graficznej – prezentacja warsztatów graficznych realizowanych z niepełnosprawnymi intelektualnie uczestnikami Warsztatów Terapii Zajęciowej 2
Znak graficzny jako forma komunikacji międzyludzkiej , relacje twórca – odbiorca 2
Kolograf i druk reliefowy wypukły – ćwiczenia praktyczne. Zastosowanie techniki w pracy z osobami z zaburzeniami widzenia 5
Linoryt – zapoznanie z techniką oraz przygotowanie programu warsztatów dla uczestników niepełnosprawnych intelektualnie. 5
Sucha igła – kształtowanie umiejętności pracy zespołowej nad tworzeniem książki artystycznej. Książka artystyczna oraz plakat społeczny i ekologiczny jako działania pobudzające do refleksji. 4
Odbijanie matryc w druku wklęsłym jako przykład ćwiczeń pozytywnie wpływających na małą motorykę 5
Sitodruk z szablonem – zapoznanie z techniką. Praca nad matrycą jako forma wyciszenia, treningu relaksacyjnego. 5
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: |
Efekty kształcenia
Wiedza – student, który zaliczył przedmiot:
rozpoznaje znak wizualny w realizacjach graficznych i potrafi odczytać jego komunikacyjną rolę w relacjach twórca – odbiorca
wie w jaki sposób, wykorzystując poznane techniki graficzne, wspomagać rozwój i terapię osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
wskazuje na niebezpieczeństwa wynikające z niewłaściwego użytkowania narzędzi i urządzeń znajdujących się w pracowni graficznej
Umiejętności – student, który zaliczył przedmiot potrafi:
zaprojektować i przeprowadzić zajęcia terapeutyczne w oparciu o poznane techniki graficzne
skonstruować program warsztatów graficznych, ukierunkowanych na rozwój ich uczestników w zakresie edukacji ekologicznej
Kompetencje społeczne – student, który zaliczył przedmiot:
jest wrażliwy na konstruowanie przebiegu warsztatów graficznych w oparciu o refleksję nad tematami ważnymi moralnie i etycznie
potrafi koordynować zadaniami związanymi z organizacją i prowadzeniem warsztatów graficznych dla osób niepełnosprawnych
korzysta odpowiedzialnie z narzędzi w pracowni graficznej, dbając o dobro swoje i swoich podopiecznych
Kryteria oceniania
Sposób pomiaru
ocena prac plastycznych w trakcie przeglądu
ocena wypowiedzi pisemnej
ocena na podstawie obserwacji grupowej
ocena konspektu zajęć
Literatura
• LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
1. Catafal J., Oliva C., 2004, Techniki graficzne, Warszawa
2. Daszyńska M., 1992, Techniki graficzne, powielane i odbijane, Warszawa
3. Sochal B. (red.), 2008, Arteterapia drogą wyjścia z izolacji osób niepełnosprawnych, Warszawa
• LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Arnheim R., 2004, Sztuka i percepcja wzrokowa, Gdańsk
2. Jurkiewicz A., 1975, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Warszawa
3. Krejca A., 1984, Techniki sztuk graficznych, Warszawa
4. Kubalska-Sulkiewicz Krystyna, 2012, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa
5. Popek A.: Psychoterapeutyczna wartość twórczości graficznej, [w:] Sztuka w poszukiwaniu sensu, Chyżyński R., Jasińska J., Szkołut T., Lublin 2002, s. 135 – 143
6. Smith R., 1997, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa
7. Werner J., 1989, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: