Psychologia społeczna i międzykulturowa - w teorii i praktyce 10-FF-PMT
1. Wprowadzenie do psychologii społecznej i międzykulturowej
2. Postrzeganie innych ludzi
3. Konformizm i posłuszeństwo autorytetom
4. Procesy grupowe
5. Mechanizmy i techniki wpływu społecznego
6. Wiarygodność nadawcy
7. Wpływ społeczny w mediach
8. Metody wpływu stosowane w reklamie
9. Dysonans poznawczy
10. Prospołeczność i pomaganie
11. Agresja – przyczyny i zapobieganie
12. Stereotypy i uprzedzenia - przyczyny i przeciwdziałanie
13. Wprowadzenie do psychologii międzykulturowej, różnice kulturowe
14. Akulturacja, problemy emigrantów
15. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PEP1_W06 Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach w obszarze związanym z działalnością edukacyjną.
PEP1_W08 Ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, odnosi ją do wybranych
obszarów działalności pedagogicznej.
PEP1_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z działalnością pedagogiczną w ramach studiowanej specjalności.
PEP1_K01 Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego
rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
Prezentacje multimedialne
Filmy dokumentalne
Dyskusja
Praca w grupach
30 godzin kontaktowych
30 godzin przygotowanie do zajęć
2 ECTS
Literatura
Literatura obowiązkowa i uzupełniająca
Literatura obowiązkowa:
Aronson, E., Wilson, T.,D., Akert, R. (2004). Psychologia społeczna. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Brown, R. (2006). Procesy grupowe, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ciążela-Kleniewska A. (2012), Konformizm w perspektywie psychologii społecznej – słabość charakteru czy element życia społecznego?, „Szkice Humanistyczne”, tom XII, nr 4 (vol. 30).
Doliński D. (2005), Techniki wpływu społecznego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujacych z uczniami cudzoziemskimi, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
Branka, M., Cieślikowska, D., (2010). Edukacja Antydyskryminacyjna. Podręcznik Trenerski. Kraków: Wydawnictwo Villa Decius.
Pratkanis, A., Aronson, E. (2003), Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: