Odpowiedzialność rodziców - odpowiedzialność nauczycieli. Problemy wychowawcze wczesnej edukacji 10-FF-ORO
Zajęcia wprowadzają w problematykę podziału obowiązków wychowawczych i wobec edukacji dziecka między placówką a domem. Prowadzone są metodą analizy przypadków (i wykładu w kwestiach koniecznych dla zarysowania tła społecznego i psychologicznych mechanizmów działających w diagnozowanych sytuacjach wychowawczych). Skupiają się na rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z doświadczenia prowadzącego, studentów, zaprzyjaźnionych nauczycieli, rodziców. Student zdobędzie elementarną wiedzę dotyczącą procesów rozwiązywania problemów w zawodzie nauczyciela, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność współpracy ze środowiskiem dziecka
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PE1_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki wczesnoszkolnej i korekcyjnej do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w procesie kształtowania umiejętności społecznych dzieci.
PE1_U07 Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia umiejętności społecznych dzieci na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji.
PE1_U08 Posiada, co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją zaczerpniętą z wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów zajmujących się problematyką metod wychowywania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci.
PE1_U12 Potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych z zakresu wychowywania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci, w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej.
PE1_K05 Dostrzega i formułuje dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty w procesie kształtowania umiejętności społecznych dzieci.
Kryteria oceniania
Ocena aktywności studentów w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał poglądowy podczas zajęć.
Ocena wiedzy na podst. pisemnej analizy przypadku
Punkty ECTS:
godziny kontaktowe: 30h
praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia): 30h
Literatura
Lit. obowiązkowa:
Ustawa o systemie oświaty, Ustawa Prawo oświatowe
Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i trybu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
Kodeks rodzinny i opiekuńczy
sądowe wykładnie prawa w omawianych przypadkach konfliktowych znanych z mediów
Lit.uzupełniająca
Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: