Information Technology and Society 10-FF-ITS
WYKŁAD
1. Problem przeładowania informacjami, selekcji danych i zarządzania wiedzą.
2. Socjologiczne aspekty rozwoju informatyki
3. Informatyka w edukacji:
Informatyka jako przedmiot nauczania, jako narzędzie wspomagające proces
nauczania i narzędzie organizujące proces nauczania.
4. Baza danych jako podstawa działania większości rozwiązań informatycznych
5. Informacje w internecie:
Ocena jakości i przydatności znalezionych informacji.
Podstawowe zasady korzystania z materiałów internetowych.
Prawa autorskie i netykieta.
6. Bezpieczeństwo teleinformatyczne i Podpis elektroniczny.
7. Podstawy budowy sieci komputerowej
8. Inne zastosowania informatyki,:
Sztuczna inteligencja,
systemy doradcze, systemy ERP.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
1. WIEDZA:
- Definiuje pojęcia związane z technologią informacyjną i informatyką.
- Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i praw
autorskich.
- Rozumie cywilizacyjne znaczenie informatyki oraz jej zastosowań.
- Zna podstawowe zasady działania systemów informatycznych, rozumie w jaki sposób człowiek
kształtuje rozwiązania informatyczne.
2. UMIEJĘTNOŚCI
- Potrafi interpretować zjawiska społeczne wywołane pojawieniem się narzędzi technologii
informacyjnej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Literatura
1. T. Białobłocki , J. Moroz M. Nowina-Konopka, Lech W. Zacher, Społeczeństwo informacyjne. Istota, problemy,
wyzwania Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Wrzesień 2006
2. E. Bendyk, Antymatrix Wydawnictwo W.A.B. 2004
3. G. Musiołek (red.) , Cywilizacja 2.0 – Świat po rewolucji informatycznej – z serii Niezbędnik inteligenta dodatek
do tygodnika POLITYKA, Warszawa 2011
4. Marc Prensky - Digital Natives, Digital Immigrants On the Horizon [w:] NCB University Press, Vol. 9
No. 5, październik 2001
Dostępne w sieci:
http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20-%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20part1.pdf
5. Nicholas Carr - The Shallows What the Internet Is Doing to Our Brains Norton and Company Inc. 2010
6. Anderson P. What is Web 2.0? Ideas, technologies and implications for education
[w:] JISC Technology and Standards Watch (luty 2007)
dostępne w sieci: http://www.jisc.ac.uk/media/documents/techwatch/tsw0701b.pdf
7. Nicholas Carr - The Shallows What the Internet Is Doing to Our Brains, Norton and Company Inc. (2010)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: