Edukacja ekologiczna społeczności lokalnej 10-FF-EES
1. Szkoła jako ośrodek edukacji lokalnego społeczeństwa. Kompetencje nauczycieli w zakresie współpracy z gminą i środowiskiem lokalnym.
2. Charakterystyka lokalnej społeczności w aspekcie systemu kulturowego i strategii edukacji dla zrównoważonego rozwoju 2030
3. Metody socjologiczne w diagnozowani potrzeb edukacyjnych społeczeństwa
4. Problemy ochrony i gospodarowania środowiskiem lokalnym
5. Diagnoza stanu środowiska przyrodniczego – opracowanie scenariuszy aktywizacji lokalnego społeczeństwa
Szkoła jako centrum edukacji lokalnego społeczeństwa
Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej społeczeństwa
Organizacja imprez ekologicznych dla lokalnej społeczności:
Obchody Dnia Ziemi
Festyn ekologiczny
Konferencja integracyjna szkoły i społeczności lokalnych
Wystawa produktów ekologicznych, Historia i przyroda naszej miejscowości, dzielnicy, osiedla … małej ojczyzny
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
- zaliczenie na ocenę poszczególnych zadań przydzielonych przez prowadzącego (praca w zespołach zadaniowych) 50% oceny końcowej
- test zadań praktycznych związanych z realizowanym zakresem materiału. (ok.5 zadań) - 50% oceny końcowej.
warunek - zaliczenie końcowe dotyczy zaliczenia na ocenę pozytywną obu kryteriów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura: obowiązkowa i uzupełniająca
Adamek I., Bałachowicz J., Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka. Oficyna wydawnicza IMPULS, Kraków 2013
• Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005
• Budniak A., Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych , „Deni-Press”, Katowice 2009
• Gąsecki K., Zastosowanie metod i technik aktywizujących w nauczaniu przyrody , „Edukacja Przyrodnicza w Szkole Podstawowej” (2005)1/2, s. 57-91
Kalinowska A., Artykuł 13. W poszukiwaniu społecznego wsparcia w zarządzaniu Konwencją o różnorodności biologicznej. Polska praktyka na tle doświadczeń światowych, Agencja Wydawnicza Grzegorczyk, Warszawa 2008.
Kazimierczak T., Koncepcja animacji lokalnej w projekcie liskowskim, w: I. Rybka (red.), Animacja lokalna i przedsiębiorczość społeczna na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, broszura pokonferencyjna, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2008.
Kronenberg J., Społeczeństwo i gospodarka jako systemy zależne od środowiska, w: J. Kronenberg, T. Bergier (red. nauk.), Wyzwania zrównoważonego rozwoju w Polsce, Fundacja Sendzimira, Wrocław 2010.
• Krzyżewska J., Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej, Wyd. AU OMEGA, Suwałki 2000
Tuszyńska L., Diagnoza stanu edukacji środowiskowej społeczności lokalnych w wybranych regionach Polski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
Tuszyńska L., Portfolio jako praktyka dydaktyczna w podnoszeniu jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym na przykładzie Norwegii i Polski, Słupsk 2018.
• Vopel Klaus W.: Jak pobudzić kreatywność grupy? Propozycje ćwiczeń i zabaw, Kielce, Wyd. Jedność, 2003
•
W sieci:
Agenda 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju – implementacja w Polsce, Ministerstwo Rozwoju, Agenda2030@mr.gov.pl.
Raport z analizy badań świadomości, postaw i zachowań ekologicznych Polaków przeprowadzonych w Polsce w latach 2009‒2015. Analiza TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska, Warszawa 2015.
Szewczuk K., Mali badacze - doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Academia Ignatianum, EEwTiP 27(2013)1,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: