Edukacyjne dylematy - charakterystyka różnych podejść i możliwe rozwiązania 10-FF-EDD
Przedmiot prowadzony jest w formie wykładu z działaniami aktywizującymi, którego problematyka obejmuje:
- ustalenie języka komunikacji: interpersonalnej, społecznej, urzędowej – w interdyscyplinarnym rozumieniu rozwoju ucznia
pełno- i niepełnosprawnego oraz nauczyciela, szkoły i placówki;
- interpretacja podstawowych pojęć i znaczeń;
- samokształcenie, samodoskonalenie i samorealizacja na rzecz rozwoju własnego i wybranej organizacji oświatowej;
- państwo jako główny benificjent systemu oświaty – podział zadań między organami państwa – metody i formy ich realizacji;
- jak czytać prawo oświatowe?
- wyzwania społeczne i finansowe stojące przed państwem, samorządem i dyrektorem szkoły, w tym: tworzenia podstaw
i realizacji strategii na różnych szczeblach systemu oświaty;
- próba formułowania i realizacja zadań strategii na rzecz zaspokajania potrzeb edukacyjnych: ustalanie celów organizacji,
analiza otoczenia, analiza organizacji, „dopasowanie” organizacji i otoczenia – synergia działań;
- dylemat a problem – powiązania i różnice;
- rozwiązywanie problemów, głównie pedagogicznych: od dylematu do sukcesu.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018L: | W cyklu 2017L: | W cyklu 2016L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
---------------------------------------------------------------------------------
kierunku Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością
WIEDZA
PN2_KK_W01
ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych i społecznych, którą jest w stanie twórczo rozwijać w kontekście zagadnień związanych z niepełnosprawnością
UMIEJĘTNOŚCI
PN2_KK_U03
posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów w sposób kreatywny i popierania ich uzasadnioną argumentacją w kontekście wybranych ujęć teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PN2_KK_K01
potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności oraz określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i naukowego
---------------------------------------------------------------------------------
kierunku pedagogika specjalna
WIEDZA
PC2_KK_W02
posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu pedagogiki specjalnej rozszerzony o terminy stosowane w naukach humanistycznych i społecznych.
UMIEJĘTNOŚCI
PC2_KK_U03
posiada umiejętności prezentowania własnych pomysłów w sposób kreatywny i popierania ich uzasadnioną argumentacją w kontekście wybranych ujęć teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
PC2_KK_K01
potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności i określić potrzeby w zakresie rozwoju osobistego i zawodowego
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Dutka-Mucha M., Zaborniak M. B., Gawroński K. (red. nauk.) (2018), 57 problemów oświaty, Wolters Kluwer Sp. z o.o. Warszawa.
Gawroński K. (red. ), Kwiatkowski S. M. (red.) (2018), Prawo oświatowe, Wolters Kluwer Sp. z o.o. Warszawa – wybrane artykuły i inne fragmenty niezbędne do rozwiązywania problemów:
1. Gawroński K., Kwiatkowski S. M.: Słowo wstępne – ss. 11 – 13.
2. Zespół autorski i Redaktorzy naukowi: Wprowadzenie – ss. 15 – 17.
3. Gawroński K., Otręba R.: Jak czytać prawo oświatowe? – 35 – 64.
Gawroński K. (red.), Kwiatkowski M. (red.): Dyrektor szkoły w procesie zarządzani oświatą, Wydawnictwo APS Warszawa – wybrane artykuły:
1. Serafin T.: Zaspokajanie potrzeb edukacyjnych uczniów ss. 59 – 103.
2. Kwiatkowski M.: Pedagogiczne i psychologiczne prawidłowości uczenia się – ss.104-119.
4. B. Barszczewska: Zarządzanie zmianą – ss. 244 – 249.
5. K. Gawroński: Nowa rola dyrektora - menedżer w organizacji non - profit - ss. 250-255.
6. K. Gawroński: Marketingowe zarządzanie szkołą, ss. 296 - 305.
7. M. Dutka - Mucha: Umiejętność skutecznego porozumiewania się – kluczem do sukcesu dyrektora
szkoły – ss. 344 – 364.
9. Lęcznarowicz E.: Zarządzanie kryzysem w szkole – ss. 376 – 385.
10. Goryszewska – Gawron R.: Rozwiązywanie konfliktów w szkole – ss. 386 – 393.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Herbst M. (red.) (2012), Zarządzanie oświatą. Biblioteka oświaty samorządowej, t. 2, Wydawnictwo IBM Warszawa.
Gawroński K. (red.), Kwiatkowski M. (red.): Dyrektor szkoły w procesie zarządzani oświatą, Wydawnictwo APS Warszawa – wybrane artykuły:
1. K. Gawroński (red.): Szkoła jako podstawowe ogniwo systemu oświaty - s. 411-437.
2. Zaborniak M. B. : Podstawy zarządzania w systemie oświaty - ss. 171-184.
3. Zaborniak M.B.: Organizacja i kreowanie pracy zespołowej – ss. 218-230.
4. K. Gawroński: Szkoła jako organizacja – ss. 262 – 279.
5. Zaborniak M. B.: Coaching w pracy dyrektora jako podstawa samodoskonalenia – ss. 365 – 375.
Levitas A. (red. (2012), Strategie oświatowe, Biblioteka oświaty samorządowej, t. 1, Wydawnictwo IBM Warszawa.
Jakość oświaty jako efekt zarządzania strategicznego (2011), Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: