Diagnozowanie integracji społecznej w zespole klasowym 10-FF-DIS
1.Podstawowe pojęcia dotyczące procesów integracji w grupie (zespole klasowym):
- wpływ liczebności grupy na jej społeczną formę i na formy interakcji: diady i triady, dynamika małych i dużych systemów społecznych,
- organizacja wewnętrzna, więź grupowa,
- konflikt ról, struktura ról społecznych w grupie,
- struktura socjometryczna w małej grupie; spójność grupy a atrakcyjność interpersonalna, typologia struktur socjometrycznych w grupach, spójność grupy a efektywność jej działania, syndrom grupowego myślenia,
- źródła spójności w grupie małej,
- struktura komunikowania się, struktura władzy w małej grupie, przywództwo.
2. Diagnoza procesów i zjawisk dotyczących integracji w klasie (na różnych wymiarach):
- założenia,
- cele,
- procedury, techniki diagnozowania zespołu klasowego ze szczególnym uwzględnieniem procesu integracji społecznej
- dobre praktyki w obszarze realizacji zadań związanych z diagnozowaniem integracji w klasie
- kryteria diagnostyczne.
3. Przykłady projektowania działań diagnostycznych w tym zakresie.
4. Przykłady analizy danych dotyczących integracji w zespole klasowym.
5. Przegląd i analiza wybranych technik oraz narzędzi badawczych stosowanych w diagnozie pedagogicznej ukierunkowanej na ocenę poziomu integracji w klasie. Przykłady modyfikacji narzędzi i technik.
6. Problem przekazywania treści diagnozy zarówno dziecku, jak i osobom z jego otoczenia oraz w sposób niestygmatyzujący specjalistom.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody: Wykład, wspomagany prezentacją treści w formie multimedialnej, dyskusja, analiza przykładów zaczerpniętych z publikacji, prac studentów oraz filmów
Nakład pracy studenta:
godziny kontaktowe: 30 godzin (wykłady);
godziny potrzebne do przygotowania się do testu kontrolnego: 15 godzin
przygotowanie pracy pisemnej (projektu): 15 godzin
Liczba punktów ECTS: 2
Literatura
Janowski A., Poznawanie uczniów, Warszawa 2002
M. Deptuła, Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I-IV, Bydgoszcz 1996
Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa 2013.
M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach. cz. 1. Diagnoza, Warszawa 2009.
Ekiert-Grabowska D., Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej, Warszawa 1982.
J. Szmagalski, Przewodzenie małym grupom. Działanie grupowe, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998
Komendant-Brodowska A. (2013): Między głosem sumienia a więzami przyjaźni. Zachowanie świadków dręczenia (bullying) a struktura klasy szkolnej. „Decyzje” nr 20
Komendant-Brodowska A. (2009): Grzech zaniechania. Świadkowie przemocy szkolnej w perspektywie teorii gier. „Decyzje” nr 11
Adams K., Galanes G.J., Komunikacja w grupach, Warszawa 2008
Brown R., Procesy grupowe, Gdańsk 2006
Gelert M., Nowak C., Zespół, Gdańsk 2008
Elementy mikrosocjologii, część II, (red.) J. Szmatka. Kraków 1992
Szmatka J., Małe struktury społeczne. Warszawa 2007
Oyster C., Grupy. Poznań 2002
Małe struktury społeczne, (red.) I. Machaj. Lublin 1998
B. Lewestein, M. Melchior, Anomia, wspólnota, autonomia – wokół badań nad ruchem oazowym, w: Małe struktury społeczne, I. Machaj (red.), Lublin 2004, s. 265-275;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: