Biblioterapia z elementami dramy 10-FF-BRD2
- Poznanie teoretycznych podstaw biblioterapii wychowawczo- humanistycznej (rozwojowej), w tym: swoistość biblioterapii rozwojowej na tle innych typów biblioterapii, różnice między biblioterapią a czytelnictwem, poznanie etapów procesu biblioterapeutycznego.
- Zaznajomienie z elementami programu biblioterapeutycznego, tj.: zasady doboru celów programu biblioterapeutycznego, rodzaje materiałów biblioterapeutycznych i kryteria ich doboru, zasady doboru uczestników w grupach biblioterapeutycznych, wymagania stawiane biblioterapeucie (jego cechy i umiejętności)
- Poznanie metodyki biblioterapii (formy i techniki stosowane w biblioterapii, liczebność grup i czas trwania sesji biblioterapeutycznej w zależności od wieku uczestników), zasady uczestnictwa w biblioterapii, różne modele badawcze dotyczące badania efektywności biblioterapii.
- Ćwiczenie umiejętności właściwego dobierania celów biblioterapii dla różnych grup osób będących podmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej.
- Geneza i historia dramy. Drama w twórczej realizacji celów wychowawczych i dydaktycznych w nowej edukacji. Polska pedagogika dramy – jej początki, inspiracje, rozwój.
- Techniki i strategie dramy i psychodramy, ich zastosowanie. Najczęstsze błędy początkujących nauczycieli dramy.
-Propozycje wykorzystania dramy podczas biblioterapeutycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
wykład, prezentacje multimedialne, filmy prezentujące wykorzystanie biblioterapii z elementami dramy, praca z książką
Sprawdzian pisemny obejmujący swym zakresem tematykę wykładów
Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abccd9224681746a8bf6cf81e31db4b72%40thread.tacv2/conversations?groupId=df6e3935-8947-4b9c-a98a-41eb3d0e6a4e&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Godziny kontaktowe - wykłady - 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20
Przygotowanie się do zaliczenia - 40
Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Borecka I., Wontorowska-Roter S. Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie, Wałbrzych 2003
Borecka I., Biblioterapia w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy. Wałbrzych 2002
Konieczna E. J. (red.): Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i terapeutów. Kraków 2005
Malicki J., Krasoń K. (red.), Miejsce literatury i teatru w przestrzeniach terapeutycznych. Werbalne i niewerbalne aspekty wsparcia rozwoju, Katowice 2005.
Lewandowska-Kidoń T., Drama w kształceniu pedagogicznym. Lublin, 2001
Pankowska K., Drama w przekraczaniu granic niepełnosprawności. Warszawa, 2006
Szczupał B. O literaturze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością. Recepcja – edukacja –terapia – wsparcie – twórczość. Warszawa 2009
Literatura uzupełniająca:
Borecka I. (2002), Biblioterapia. Teoria i praktyka, Warszawa
Czerwińska M. Niepełnosprawność i osoba niepełnosprawna w polskojęzycznej literaturze pięknej i naukowej, Warszawa 2002
Kucharska B., Drama -szanse i zagrożenia, [w:] Strategie i innowacje edukacyjne, red. P. Mazur, D. Sikora, Lublin 2010
Michałowska D., Drama w edukacji. Poznań 2009
Molicka M. Bajkoterapia. O lękach i nowej metodzie terapii, Poznań 2002
Tomasik E. (1999), Zagadnienia pedagogiki specjalnej w literaturze. Przewodnik bibliograficzny, Warszawa
W cyklu 2020Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2020Z:
wykład, prezentacje multimedialne, filmy prezentujące wykorzystanie biblioterapii z elementami dramy, praca z książką Zajęcia zgodnie z planem na platformie Teams - link: Godziny kontaktowe - wykłady - 15 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: