Arteterapia w pracy pedagoga specjalnego 10-FF-AWP
Ćwiczenia warsztatowe: arteterapia grupowa i arteterapia indywidualna.
1. Techniki bazujące na procesie twórczym - stymulowanie zmysłów, samorozwój, samopoznanie-wprowadzenie w techniki arteterapeutyczne:
1.1. Rysunek jako konwersacja (mulimodalne podejście do procesu twórczego: drama/sztuki wizualne)
1.2. Samopostrzeganie autoportret emocjonalny (sztuki wizualne/terapia ruchem)
1.3. Relacje interpersonalne - autoportret grupy (sztuki wizualne)
1.4. Metafora plastyczna - moje wartości (sztuki wizualne)
1.5. Mapa pozytywnych i negatywnych myśli (sztuki wizualne/drama)
1.6. Przypadek w sztuce - postrzeganie siebie w sztuce (muzykoterapia/sztuki wizualne)
1.7. Portret bohatera - projekty klocków LEGO (sztuki wizualne)
2. Analiza procesu twórczego – opis działań arteterapeutycznych (dokumentacja procesu terapeutycznego)
2.1. Terapeutyczny wymiar działania artystycznego
2.2. Obiekt plastyczny i jego rola w procesie działania arteterapeutycznego
2.3 Przewidywane efekty/zakres samorozwoju
W ramach zajęć zdalnych niezbędna literatura zostanie przesłana drogą mailową.
W ramach zajęć zdalnych następuje modyfikacja metod pracy stosowanych w celu realizacji zajęć. Materiały, literatura, zadania i instrukcje do zadań będą przesyłane drogą mailową. Korekty zadań zostaną przeprowadzone zdalnie z pomocą dostępnych narzędzi multimedialnych. Kontakt za pomocą maila, telefonu, skype (według możliwości obu stron).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Sposoby wersyfikacji efektów kształcenia:
1. Aktywny udział w ćwiczeniach.
2. Ocena wypowiedzi - analizy procesu twórczego w trakcie realizacji ćwiczeń.
3. Studium procesu arteterapeutycznego (warsztatu) na bazie własnych doświadczeń twórczych (z wykorzystaniem podejścia multimodalnego) ze wskazaniami do dalszej pracy arteterapeutycznej.
Godziny kontaktowe, ćwiczenia 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury 15
Przygotowanie się do egzaminu
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10
Inne formy 5
Sumaryczna liczba punktów ECTS 2
Literatura
Chmielnicka-Plaskota A.(2014), Rysunek dziecka. Badania porównawcze Polska – USA. Wskazania do arteterapii, Difin, Warszawa.
Chmielnicka-Plaskota A., Łoza B. (2014) (red.), Arteterapia. Praktyka, T. 2,
Wyd. drugie, Difin, Warszawa.
Fuks B. (2003). Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napiec a grupie. Kielce. Wyd. Jedność.
Józefowski E. (2009). Edukacja artystyczna w działaniach warsztatowych. Łódź. WSH-E.
Karolak W. (1996), Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka. Warszawa: Wyd. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Limont W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Toruń. Wyd. UMK.
Łoza B., Chmielnicka-Plaskota A.(2014) (red.),Arteterapia. Teoria, T. 1,Wyd. drugie, Difin, Warszawa.
Literatura uzupełniająca
Handford O. Karolak W, (2008), Zabawa z przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii, Łódź: WSH-E.
Gilroy A., (2009) Arteterapia - badania i praktyka, WSH-E, Łódź.
Józefowski E., (2010): Arteterapia – praktyka oddziaływań terapeutycznych przy pomocy kreacji plastycznej – pytania i próby odpowiedzi, „Arteterapia” 2.
Efekty kształcenia:
Wiedza: Student zna zasady uniwersalnego projektowania zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem metod arteterapii. Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o doborze i zastosowaniu wybranych metod arteterapeutycznych wspierania osób o zróżnicowanych potrzebach
Umiejętności: Student potrafi zaprojektować zajęcia edukacyjne z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie z wykorzystaniem odpowiedniej metody arteterapeutycznej. Potrafi skonstruować indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
Kompetencje: Student potrafi ocenić poziom swojej wiedzy i umiejętności dotyczący wybranych metod arteterapeutycznych oraz określić potrzeby w zakresie doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość odpowiedzialności za należyte konstruowanie i realizowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: