Zajęcia tutoringowe - 1 10-7F-ZT1
1. Teoretyczne podstawy integracji i inkluzji społecznej. Podstawowe pojęcia ,płaszczyzny, cechy, uwarunkowania postaw wobec "Inności-obcości"
2. Marginalność i marginalizacja-wymiary,kategorie zagrożone,sposoby badania. Niepełnosprawność jako stygmat i forma dewiacji.
3.Niepełnosprawność w perspektywie różnorodności.
4. Teorie psychologiczne w interpretacji zachowania człowieka z niepełnosprawnością.Klasyczne teorie "Braku i słabości" i teorie potencjałów i mocnych stron
3. Miejsce osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym.a stratyfikacja emanacji "inności".Pojęcie i wymiary nierówności społecznych.
4. Sposoby badania zagrożenia wykluczeniem w pracy pedagoga-lidera inkluzji społecznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
PN2_KK_W03 Zna metodę tutoringu jako nauczania spersonalizowanego, wynikającego z klasycznej misji uniwersytetu oraz tradycji artes liberales (sztuk wyzwolonych).
PN2_KK_W02 Zna wybrane pojęcia związane z disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności.
PN2_KK_W02 Zna podstawowe pojęcia socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.
PN2_KK_W03 Zna podstawowe zagadnienia antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością
PN2_KK_W03 Zna podstawowe zagadnienia psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności.
PN2_KK_W03 Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia.
Umiejętności:
PN2_KK_U08 Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.
PN2_KK_U09 Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością.
PN2_KK_U05 Umie systematyzować, uogólniać zdobywaną wiedzę celem wzbogacania i tworzenia własnego warsztatu zawodowego i nabywania profesjonalizmu.
PN2_KK_U03 Umie podejmować i realizować relacje poznawcze w kontaktach naukowych.
Kompetencje społeczne:
PN2_KK_K04 Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością.
PN2_KK_K02 Prezentuje postawę kreatywną i samodzielność w poszukiwaniu istotnych obszarów poznawczych związanych z niepełnosprawnością
PN2_KK_K07 Prezentuje wrażliwość etyczną oraz refleksyjną
postawę w podejmowaniu dyskursu nad fenomenem niepełnosprawności.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach
Przygotowanie prezentacji multimedialnej i przedstawienie jej podczas zajęć
Po zajęciach student na ocenę bardzo dobrą:
Zna biegle metodę tutoringu jako nauczania spersonalizowanego, wynikającego z klasycznej misji uniwersytetu oraz tradycji artes liberales (sztuk wyzwolonych).
Zna biegle wybrane pojęcia związane z disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności.
Zna biegle podstawowe pojęcia socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.
Zna biegle podstawowe zagadnienia antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością
Zna biegle podstawowe zagadnienia psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności.
Zna biegle podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia.
Student potrafi i:
Umie biegle zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.
Umie biegle podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością.
Umie biegle systematyzować, uogólniać zdobywaną wiedzę celem wzbogacania i tworzenia własnego warsztatu zawodowego i nabywania profesjonalizmu.
Umie biegle podejmować i realizować relacje poznawcze w kontaktach naukowych.
Kompetencje społeczne:
Ma wysoką świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością.
Prezentuje postawę kreatywną i samodzielność w poszukiwaniu istotnych obszarów poznawczych związanych z niepełnosprawnością
Prezentuje wrażliwość etyczną oraz refleksyjną
postawę w podejmowaniu dyskursu nad fenomenem niepełnosprawności.
Na ocenę dobrą
Po zajęciach student na ocenę dobrą:
Zna metodę tutoringu jako nauczania spersonalizowanego, wynikającego z klasycznej misji uniwersytetu oraz tradycji artes liberales (sztuk wyzwolonych).
Zna wybrane pojęcia związane z disability studies, m.in. interdyscyplinarność, studia nad niepełnosprawnością/disability studies, prawa osób z niepełnosprawnością, normalizacja, self-adwokatura, piętno niepełnosprawności.
Zna podstawowe pojęcia socjologiczno-etyczno-prawnych aspektów dyskursu nad niepełnosprawnością, m.in. przynależność społeczna, bioetyka, Inny, inkluzja, wykluczenie, marginalizacja.
Zna podstawowe zagadnienia antropologiczno-historycznego ujęcia niepełnosprawności, m.in. kultura niepełnosprawności, styl życia osób z niepełnosprawnością, kreatywność osób z niepełnosprawnością
Zna podstawowe zagadnienia psychologiczno-medycznego aspektu niepełnosprawności, m.in. psychologia pozytywna, eudajmoniczny dobrostan, jakość życia, umacnianie, afirmujący model niepełnosprawności.
Zna podstawowe zagadnienia pedagogiczno-strategicznych kontekstów fenomenu niepełnosprawności, m.in. normalizacja, paradygmat wsparcia, systemy wsparcia.
Student potrafi i:
Umie zastosować interdyscyplinarną wiedzę do wyjaśniania niepełnosprawności w perspektywie nauk humanistycznych, społecznych, medycznych.
Umie podejmować działania eksperckie, opiniotwórcze w zakresie problematyki związanej z niepełnosprawnością.
Umie systematyzować, uogólniać zdobywaną wiedzę celem wzbogacania i tworzenia własnego warsztatu zawodowego i nabywania profesjonalizmu.
Umie podejmować i realizować relacje poznawcze w kontaktach naukowych.
Kompetencje społeczne:
Ma świadomość zasad i norm etycznych, którą wyraża w prezentowaniu własnego stanowiska, argumentacji własnego zdania odnośnie podejmowanych problemów związanych z niepełnosprawnością.
Prezentuje postawę kreatywną i samodzielność w poszukiwaniu istotnych obszarów poznawczych związanych z niepełnosprawnością
Prezentuje wrażliwość etyczną oraz refleksyjną
postawę w podejmowaniu dyskursu nad fenomenem niepełnosprawności.
Literatura
Bauman Z. /2000/: Ponowoczesność jako źródło cierpień, PWN, Warszawa
Bauman Z. /2003/ Życie na przemiał, PWN, Warszawa
Bauman T. /1995/: O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych ,w : Pilch T./red./: Zasady badań pedagogicznych, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa
Beck U. /2002/ :Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności,
Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Czykwin E., Stygmat społeczny, Warszawa, 2008.
Czykwin E., Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły, (w:) J. Nikitorowicz, M. Sobecki (red.), Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym, Białystok, 1999, s.120-131.
Doktór T., Uprzedzenia religijne,(w:) B. Fatyga, A. Tyszkiewicz, Normalność i normalka. Próba zastosowania pojęcia normalności do badań młodzieży, Warszawa 2001, s.239-255.
Domański H., Struktura społeczna, Scholar, Warszawa, 2007.
Lash S.,Urry J.(1987) The End of Organized Capitalism,Cambridge:Polity Press
Marcia J.E.(1980) Identity in Adolescence, w: Adelson J (red.) Handbook of Adolescent Psychology,New Year ,John Wiley
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: