Podstawy dydaktyki szkoły wyższej 10-7F-PDW
1. Szkoła wyższa jako miejsce dobrowolnego spotkania się nauczyciela akademickiego i studenta
2.Historia szkolnictwa wyższego - od Akademosa do Deklaracji Bolońskiej.
3. Metody charakterystyczne dla kształcenia akademickiego.
4. Nauczyciel akademicki w różnych perspektywach teoretycznych.
5. Specyfika i typy relacji nauczyciel akademicki - student
6. Podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki szkoły wyższej.
7. Psychologiczne aspekty kształcenia w szkole wyższej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PN2__KK_W01 Zna metody, formy i narzędzia dydaktyczne charakterystyczne dla procesu kształcenia i wychowania w szkole wyższej.
PN2_KK_W02 Wie jak konstruować scenariusz zajęć charakterystycznych dla procesu kształcenia w szkole wyższej (ćwiczenia, wykłady, konwersatoria, seminaria).
Umiejętności
PN2_KK_U01 Potrafi skonstruować scenariusz zajęć dydaktycznych, z uwzględnieniem specyfiki kształcenia w środowisku szkoły wyższej.
PN2_KK_U02 Trafnie dobiera metody, formy i narzędzia dydaktyczne do określonych celów dydaktycznych, w środowisku szkoły wyższej.
PN2_KK_U03 Potrafi przeprowadzić zajęcia dydaktyczne oparte na skonstruowanym przez siebie scenariuszu
Kompetencje społeczne
PN2_KK_K01 Poddaje krytycznej analizie zjawiska związane z procesem kształcenia i wychowania w szkole wyższej.
PN2_KK_K01 Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w obszarze kształcenia w szkole wyższej.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia:
wykład konwencjonalny, wykorzystanie technik audiowizualnych (prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy, film), klasyczna metoda problemowa (praca z tekstem i innymi najnowszymi źródłami informacji), E-learning
Nakład pracy studenta:
godziny kontaktowe (wykłady, ćwiczenia) - 15 godzin
przygotowanie się do zajęć - 15 godzin
przygotowanie się do egzaminu - 10 godzin
Literatura
Dębska E., Siemak-Tylikowska E ,. Widota, K. Pierścieniak, Dydaktyka szkoły wyższej, , Warszawa, 2011
Kosera M, Rosiak A; Nauczyciel akademicki; Kraków; 2008
Kupisiewcz, Cz., Dydaktyka ogólna; Warszawa, 2012
(red.) U.Shrade; Dydaktyka szkoły wyższej-wybrane problemy, Warszawa 2010
Rozmus, A., Wykładowca doskonały, 2013
Szewczuk, K., Metody dydaktyczne stosowane w szkole wyższej, 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: