Nauki o rodzinie w kontekście niepełnosprawności 10-7F-NRN
Wprowadzenie – definicje i funkcje rodziny. Podstawowe pojęcia
Fakty demograficzne o rodzinie w Polsce
Rodzina w ujęciu systemowym. Koncepcja solidarności rodzinnej
Dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie - funkcjonowanie rodziny i system wsparcia
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
PN2_KK_W01
Ma podstawową wiedzę o dziedzinie akademickiej: nauki o rodzinie, wskazuje jej najważniejsze obszary teoretyczno-empiryczne i podejmowane zagadnienia związane z niepełnosprawnością.
PN2_KK_W02
Zna podstawowe pojęcia: rodzina, style wychowania, postawy rodzicielskie, systemy rodzinne.
PN2_KK_W09
Ma wiedzę o środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością, postawach rodzicielskich wobec osób z niepełnosprawnością, problemach rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością, procesem umacniania rodzin (empowerment).
PN2_KK_W11
Ma wiedzę o systemach wsparcia rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, zna indywidualną i społeczną sytuację tych rodzin.
PN2_KK_W11
Ma wiedzę, jak interpretować wpływ wydarzeń społecznych na funkcjonowanie rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością.
PN2_KK_W09
Posiada wiedzę o rodzinie z niepełnosprawnym dzieckiem i rozumie zróżnicowania społeczne, kulturowe i etniczne jako ryzyko społecznej stygmatyzacji jednostek i rodzin.
PN2_KK_U04
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk zachodzących w życiu rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością.
PN2_KK_U02
Potrafi interpretować zjawiska społeczne związane z niepełnosprawnością w kontekście życia rodzinnego.
PN2_KK_U02
Potrafi analizować funkcjonowanie rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością – postawy rodzicielskie, systemy rodzinne, style wychowania.
PN2_KK_U03
Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych tez, poszukiwania argumentów i polemizowania z różnymi stanowiskami.
PN2_KK_U03
Umie wyciągać właściwe wnioski z badań nad rodziną z dzieckiem z niepełnosprawnością i tekstów teoretycznych.
PN2_KK_U02
Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów.
PN2_KK_K07
W dyskusjach i analizie tekstów używa argumentów świadczących o wrażliwości etycznej na problemy życia rodziny wychowującej dziecko z niepełnosprawnością.
PN2_KK_K04
Zachowuje obiektywizm w ocenie zdarzeń życia rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością.
PN2_KK_K02
Jest świadomy potrzeby stałego poszerzania wiedzy o rodzinie wychowującej dziecko z niepełnosprawnością, jej problemach, możliwościach wsparcia, kształtowania postaw społecznych.
Kryteria oceniania
metody: prezentacja multimedialna, dyskusja,
Metody oceniania- obecność, kolokwium
Literatura
R. Boguszewski, Rodzina, jej współczesne znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań CBOS, Warszawa 2013, BS/33/2013.
A. Kwak, Współczesna rodzina- czy tylko problem struktury zewnętrznej? [w:] I Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza Arboretum, Wrocław 2015, s. 11-26.
E. Marat, Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, [w:] I Janicka, H. Liberska J, Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014, s. 437-458
B. Matyjas, Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008, s. 199-213
A. Twardowski, Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych, [w] I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSIP, Warszawa 1991, s. 18-51.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: