Etyka w życiu publicznym i badaniach naukowych 10-7F-EPB
Etyka życia publicznego
Zagadnienia wstępne. Definicja i charakterystyka sfery publicznej. Grecka opozycja polis i oikos oraz rzymskie rozróżnienie publiczne – prywatne jako podstawa europejskiego myślenia o etyce życia publicznego.
Przewaga życia publicznego nad prywatnym w starożytności.
Kryzys etyki życia publicznego jako najważniejsze zagrożenie dla przyszłości wspólnot politycznych w etyce Grecji i Rzymu. Rzymska moralistyka.
Średniowieczne ograniczanie wpływu społeczeństwa na władzę i zanikanie sfery publicznej.
Odradzanie się sfery publicznej jako przesłanka odradzania się etyki życia publicznego u schyłku średniowiecza. Narodziny opinii publicznej.
Narodziny nowoczesnej etyki życia publicznego w XVIII stuleciu.
Współczesna etyka życia politycznego - wyborcze debaty polityków jako przykład aktualności i znaczenia etyki w życiu publicznym.
Etyka badań naukowych - etyka pracownika nauki a etyka badań naukowych
Etyka tradycyjna a etyka współczesna. Etyka nauki jako obszar zjawisk nowych - dynamicznie rozwijających się. Tradycyjny etos nauki.
Odpowiedzialność człowieka nauki. Odpowiedzialność w naukach społecznych.
Etyczny kodeks naukowca. Nauka jako rodzaj działalności etycznej. Wysokie standardy osobiste realizowane przez naukowców jako punkt wyjścia dla rozwoju autorytetu nauki.
Rozwój ilościowy środowisk naukowych. Naukowcy najszybciej rozwijającą się grupą zawodową w ostatnim stuleciu. Partykularyzacja nauki. Badania na zlecenie.
Etyczne zasady postępowania w środowisku naukowym. Dochowywanie rzetelności, poszanowanie własności.
Etyka badań naukowych. Tradycja dobra nauki jako najwyższej wartości. Wątpliwości etyczne i współczesne regulacje. Wykorzystywanie wyników jako problem etyczny.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
PC2_KK_W01
Zna miejsce i rolę etyki w systemie nauk oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami.
PC2_KK_W08
Zna współczesne typologie teorii etycznych w odniesieniu do różnych kryteriów.
PC2_KK_W08
Zna podstawowe prawa człowieka leżące u podstaw norm etycznych obowiązujących w świecie współczesnym.
PC2_KK_W08
Zna podstawowe zasady etyczne i ich regulacje w Polsce obowiązujące w różnych dziedzinach życia publicznego: prawie, administracji, w życiu zawodowym, życiu gospodarczym oraz w polityce.
PC2_KK_W09
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
PC2_KK_W07
Ma uporządkowana poszerzona wiedze na temat zasad dobrej praktyki badawczej i rozumie konieczność ich przestrzegania.
PC2_KK_U03
Potrafi przedstawić argumenty filozoficzne i etyczne uzasadniając swoje stanowisko w kwestii uczciwości w prowadzeniu badań naukowych.
PC2_KK_U
PC204
Potrafi zastosować zasady oraz normy etyczne w postępowaniu badawczym.
PC2_KK_U03
Identyfikuje i analizuje przypadki nierespektowania zasad etycznych w życiu publicznym w różnych jego sferach.
KS_K01
Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru badań naukowych; podejmuje refleksję krytyczną nad uprawianiem nauki, konsekwencjami badań i odpowiedzialnością badacza.
PC2_KK_K04
Jest świadomy znaczenia przestrzegania zasad i norm etycznych w podejmowaniu działań zawodowych.
PC2_KK_K04
Jest wrażliwy na przejawy nieetycznych zachowań w różnych sferach życia publicznego i w prowadzeniu badań naukowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ustne
Literatura
Literatura uzupełniająca do wykładu:
1. ks. J. Majka, Etyka społeczna i polityczna, Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych, Warszawa 1991.
2. J. Teichman, Etyka społeczna, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002.
3. Etyczne i prawne granice badań naukowych, red. W. Galewicz, „Universitas” Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: