Bioetyczne aspekty niepełnosprawności 10-7F-BAN
Treść zajęć:
1. Moralność; moralnośc jako fenemen zmienny; etyka; etyka opisowa, metaetyka, etyka normatywna; typy etyk normatywnych: deontologia, konsekwencjalizm, etyka cnót.
2. Bioetyka - główne ujęcia i definicje; początki i rozwój bioetyki; typy bioetyki: teoretyczna, kliniczna, regulująca, kulturowa; główne problemy bioetyczne.
3. Niepełnosprawność - główne ujęcia i definicje; niepełnosprawność jako problem bioetyczny; modele niepełnosprawności: historyczny, społeczny, medyczny, bio-psycho-społeczny.
4 Podstawowe problemy bioetyczne a niepełnosprawność: aborcja, eutanazja, in vitro, badania prenatalne, (nowa) eugenika, transplantologia.
5. Modele rozwiązywania sporów bioetycznych; typy argumentacji we współczesnych sporach bioetycznych.
6. Dylematy bioetyczne i ich rozwiązywanie; dylemat etyczny - definicja; indentyfikacja dylematów; typy dylematów bioetyczncyh: dobro-dobro, dobro-zło; strategie rozwiązań.
7. Poradnictwo genetyczne; spór o zapobieganie niepełnosprawności: stanowisko medyczne, stanowisko ruchu na rzecz praw osób niepełnosprawnych, 'nowa eugenika'; poradnictwo genetyczne a dyskryminacja.
8. Bioetyka w praktyce: analiza wybranych zagadnień bioetycznych: etyczne aspekty eksperymentów w okresie życia prenatalnego, analiza wybranych regulacji etycznych w neonatologii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
PC2_KK_W01
Zna i opisuje miejsce bioetyki w systemie nauk oraz specyfikę jej przedmiotu i metodologii.
PC2_KK_W08
Zna i rozumie etyczne i filozoficzne dyskusje wokół aksjologicznych podstaw stosunku do osób z niepełnosprawnością oraz uniwersalnej idei praw człowieka.
PC2_KK_W05
Zna i rozumie aksjologiczne podstawy zmian w intepretowaniu pojęcia niepełnosprawności, określaniu celów rehabilitacji (społecznej i medycznej) oraz aktualnie przyjętych modeli rehabilitacji .
PC2_KK_W08
Zna podstawowe zasady etyki rehabilitacji .
PC2_KK_W08
Zna i omawia zalety i wady zasady autonomii w bioetyce oraz etyce rehabilitacyjnej.
PC2_KK_U02
Dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane z działaniami na rzecz osób z niepełnosprawnością.
PC2_KK_U02
Potrafi scharakteryzować podstawowe koncepcje bioetyczne oraz wskazać ich implikacje w życiu osób niepełnosprawnych.
PC2_KS_U01
Identyfikuje i omawia problemy moralne i etyczne w diagnostyce genetycznej podejmowanej dla zapobiegania niepełnosprawności.
PC2_KS_U01
Identyfikuje nowe obszary zagrożenia dyskryminacją osób niepełnosprawnych związane z postępem inżynierii genetycznej i działaniami na rzecz legalizacji eutanazji.
PC2_KK_K04
Ma świadomość konieczności zachowania się w sposób profesjonalny w podejmowaniu działań zawodowych.
PC2_KK_K04
Rozumie konieczność stosowania zasad etyki zawodowej.
PC2_KK_K02
Jest wrażliwy na przejawy dyskryminacji osób niepełnosprawnych – przygotowany do włączania się w różne działania zapobiegające ich dyskryminacji.
Kryteria oceniania
Metody kształcenia - ćwiczenia: praca z tekstem, realizacja zadań (indywidualna i grupowa), metoda przypadków
Nakład pracy studenta:
Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15
Przygotowanie się do zajęć, lektury, 20
Przygotowanie prezentacji 5
Napisanie eseju 5
Wartość sumaryczna: 45 godzin
Literatura
Wybrane fragmenty z:
1. T. Biesaga (red.), Podstawy i zastosowania bioetyki, Wydawnictow Naukowe PAT, Kraków 2001.
2. B. Chyrowicz, Argumentacja we współczesnych debatach bioetycznych, Diametros 19, 2009, 1-25.
3. B. Dobrowolska, et al. (red.), Bioetyka i praktyka medyczna. Wybrane zagadnienia, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Lublin 2011.
4. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych.
5. Konwencja Praw Osób Niepełnosprawnych.
6. Ł. Kwiatek, Dylematy etyczne - cena człowieczeństwa, Nauka i religia, 28.12.2014, dostęp: 02.10.2016., https://www.naukaireligia.pl/dylematy-etyczne-cena-czlowieczenstwa-25331.
7. A. Paś, O pojęciu bioetyki. Refleksja nad jej genezą i statusem metodologicznym, Studia metodologiczne 30, 2013, 267-277.
8. A. Przyłuska-Fiszer, Niepełnosprawność jako przedmiot refleksji bioetycznej, Wydawnictwo Fall, Kraków 2013.
9. P. Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.
10. D. Ślęczak-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: