Zagadnienia malarstwa w architekturze 10-6S-ZMA
Treści, liczba godzin
Celowo przypominam, że malarstwo jest zajęciem czysto ludzkim i nie powstaje samorzutnie na murze jako plama lub zaciek ani tez nie wykwita na płótnie niczym wysypka. Malarstwo nie jest zarazem sposobem bycia ścian ani płócien, ale pewnych ludzi, którzy je praktykują. Ortega y Gasset, Velazquez i Goya, Warszawa 1993, s.79
1. Warsztat a wyobraźnia - 3
2. Malarstwo monumentalne - 3
3. Malarstwo w architekturze (Od fresku do muralu) - 3
4. Malarstwo w przestrzeni industrialnej
(Komunikat, znak, kontestacja) - 3
5.Skala i proporcje dzieła sztuki w przestrzeni architektonicznej (Od Bitwy pod Grunwaldem do bilbordu) - 5
6. Malarstwo w przestrzeni sacrum (Światło absydy) - 3
7. Techniki malarstwa monumentalnego - 3
8. Malarstwo w przestrzeni muzealnej - 3
9. Malarstwo w pejzażu - pejzaż w malarstwie - 4
10. Światło, iluzja, przestrzeń - 3
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2019Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna zależności zachodzące pomiędzy sztuką i architekturą.
2. Student zna historię i współczesne zagadnienia malarstwa ściennego.
Umiejętności:
1. Student nabywa umiejętność analizy przestrzeni pod kątem wprowadzenia elementów plastycznych.
2. Student nabywa umiejętność wykorzystania malarstwa jako wartości dopełniającej i zmieniającej przestrzeń.
Kompetencje:
1. Student potrafi krytycznie i konstruktywnie ocenić wystrój plastyczny otoczenia.
Kryteria oceniania
Obowiązkowe uczestnictwo w wykładach. Dyskusje i wymiana myśli.
Ocena wypowiedzi studenta w trakcie zajęć.
Rozwijanie świadomości artystycznej i umiejętności doboru środków wyrazu, poprzez ćwiczenia związane z realizacją określonych zadań.
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia - 30
Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30
Przygotowanie się do kolokwium - 15
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 20
Literatura
1. J. Ortega y Gsset, dehumanizacja sztuki i inne eseje, wyd. I: Warszawa 1980,; wyd. II ,Warszawa 1996
2. Biskupski Łukasz, Graffiti i street art: na pograniczu sztuki publicznej i ruchu alternatywnego, „Przegląd kulturoznawczy” 2008 nr 4.
4. Sikorski Tomasz, Rutkiewicz Marcin, Graffiti w Polsce 1940-2010,Wydawnictwo: CARTA BLANCA, 2011
5. Krystyna Czerni: Nowosielski, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak Kraków 2006
6. Krystyna Czerni: Rozmowy z Jerzym Nowosielskim: wokół ikony - Mój Chrystus - Mój Judasz, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2009
7. W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Państwowa Galeria Sztuki, Łódź 1996
8. B. Jasiński, Estetyka po estetyce, Ethos, Warszawa 2008
9. Gierowski Stefan, Jakość, jasność, nasycenie, rozdział: Nudne uwagi i narzekania, Warszawa 2010
10. W. Ślesiński Techniki malarskie spoiwa mineralne, Arkady 1983
11. Paweł Giergoń, mozaika warszawska, Przewodnik po plastyce w architekturze stolicy 1945-1989 Muzeum Powstania Warszawskiego 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: