Arteterapeutyczna pracownia autorska 10-6S-APA1
Treści / Liczba godzin
1. Twórczość –definicje, wybrane koncepcje modele, treningi twórczości. 2
2. Wybrane zagadnienia zdolności: zdolności twórcze, uzdolnienia plastyczne. 2
3. Synektyka-pojęcie, opis metody, mechanizmy synektyki, wykorzystanie synektyki w edukacji, w sztuce i terapii. Ćwiczenia- analogia personalna i fantastyczna. 11
4. Metafora poznawcza; koncepcja Lakofa i Johnsona, teoria amalgamatów Turnera, myślenie metaforyczne, myślenie metaforyczne u dzieci, metafora wizualna, metafora multimodalna 4
5. Ćwiczenie -synestezja jako podstawowy mechanizm myślenia metaforycznego, smak, dźwięk, pojęcie abstrakcyjne. 4
6. Poznawcze, twórcze, artystyczne i terapeutyczne funkcje metafory.
Omówienie zadania do wykonania przez studenta poza zajęciami. Projekt warsztatu artystyczno- edukacyjnego z wykorzystaniem myślenia metaforycznego i ekspresji plastycznej. 7
7. Pokaz i omówienie projektów warsztatów artystyczno-edukacyjnych wykonanych przez studenta. 3
8. Wyobraźnia – wyobraźnia odtwórcza i twórcza, charakterystyka wyobraźni twórczej, wyobraźnia w edukacji i terapii. Ćwiczenia rozwijające wyobraźnię twórczą. 5
9. Ćwiczenie - metafora wizualna. Wykonanie i interpretacja metafory wizualnej. 7
10. Warsztaty twórcze, definicje, wybrane koncepcje warsztatów twórczych.
Autorskie narracyjne mixmedialne warsztaty twórcze. Podstawy teoretyczne, podstawowe założenia, pokaz wybranych warsztatów. Omówienie strategii opracowania warsztatów. 8
11. Pokaz i omówienie trzech badań eksperymentalnych: #1 eksperyment- synektyka w edukacji (1986-1987); #2-wyobraźnia twórcza (1992-1993); 3-warsztaty mixmedialne (od 2006 roku). Trzy czy jeden eksperyment? 4
12. Podsumowanie i dyskusja. Co dalej? Czy i jak można wykorzystać metaforyczne myślenie w edukacji artystycznej, w sztuce i arteterapii. 3
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza / KNOWLEDGE
1. Student poznał indywidualny sposób myślenia o sztuce i jednostkowe metody pracy wykładowcy prowadzącego pracownię autorską.
2. Student zaznajomił się z nowymi sposobami tworzenia lub analizy dzieła sztuki.
Umiejętności / SKILLS
Student opanował elementy z indywidualnego warsztatu tworzenia lub analizy działa sztuki wykładowcy prowadzącego pracownię autorską.
Kompetencje / COMPETENCES
Student potrafi merytorycznie i efektywnie komunikować się z profesjonalistami na temat wybranych form sztuki.
Kryteria oceniania
Sposób pomiaru:
ćwiczenia plastyczne
dyskusja w pracowni
praca indywidualna ze studentem
projekty indywidualne
Praktyki zawodowe
Możliwość odbycia praktyki z zakresu arteterapii w Mazowieckim Specjalistycznym Centrum Zdrowia
Literatura
Obowiązkowa:
Lakoff, G., Johnson, M. (2010). Metafory w naszym życiu.
Józefowski, E. (2012). Arteterapia w sztuce i edukacji. Praktyka oddziaływań arteterapeutycznych z zastosowaniem kreacji plastycznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe.
Józefowski, E. (2017). Warsztaty twórcze przy kreacji plastycznej jako doświadczenie partycypacji w sztuce. Warszawa: Difin.
Karolak, W. (2005). Warsztaty twórcze-warsztaty artystyczne. Kielce: Wydawnictwo Jedność.
Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont
Limont, W. (1996) Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont
Limont, W. (2004). Psychologiczne mechanizmy metafory wizualnej, w: W. Limont (red.), Z teorii i praktyki artystycznej (47-67). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika https://torun-pl.academia.edu/WieslawaLimont
Uszyńska-Jarmoc, J.(2005). Podróże. Skarby. Przygoda. Podręcznik i program rozwijania twórczości, samoświadomości oraz dyspozycji autokreacyjnych dzieci klas I-III. Białystok: Trans Humana.
Uzupełniająca
Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, źe… Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów. Warszawa: WSiP.
Handford, O., Karolak, W. (2007). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Handford, O., Karolak, W. (2008). Zabawa (z) przedmiotami w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Johnson, M. (2015). Znaczenie ciała. Estetyka rozumienia ludzkiego. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Kaufman, J.C (2011). Kreatywność. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Nęcka, E., Orzechowski, J. Słabosz A., Szymura, B. (2005). Trening twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nęcka, E.(2001). Psychologia twórczości. Gdańsk:Wydawnictwo Psychologiczne.
Karolak, W (2005). Rysunek w arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Sopot : GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: