Współczesne obszary sztuki 10-6F-WOS
Grupy tematyczne:
Wprowadzenie do zagadnień sztuki współczesnej, główne zagadnienia
i obszary, najważniejsze dyskusje, spory, zjawiska artystyczne, instytucje artystyczne, wydarzenia, wystawy, festiwale, sympozja
Wybrane zagadnienia sztuki po II wojnie światowej, problematyka, przedstawiciele - lata 40. i 50. XX w. w Polsce (np. socrealizm, Arsenał 55, odwilż) i na świecie (ekspresjonizm abstrakcyjny, pop art, informel)
Sztuka polska wokół galerii, plenerów i spotkań lata 60.-80. XX w. (np. Krzywe Koło, Współczesna, Krzysztofory, Foksal, Repassage, Permafo, Akumulatory II; plenery, spotkania w: Osiekach, Puławach, Elblągu)
Wybrane kierunki i zagadnienia sztuki lat 60.-80. XX w., przedstawiciele (np. environment, happening, performance, konceptualizm, mail art, land-art, body art)
Sztuka krytyczna na świecie (Young British Artist) i w Polsce
Feminizm i postfeminizm w sztuce
Fotografia jako sztuka współczesna
Sztuka nowych mediów (od wideo art po media cyfrowe i sztukę interaktywną)
Sztuka po 2000 r., aktualne wydarzenia
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student posiada orientację w zagadnieniach, zjawiskach, nurtach i periodyzacji sztuki współczesnej, w tym najnowszej.
2. Student ma świadomość dziejowego charakteru sztuki, przenikania się tradycji i nowoczesności.
3. Student zna wybrane instytucje obiegu oraz obecności sztuki i sposób ich funkcjonowania.
Umiejętności:
1. Student potrafi zaklasyfikować dzieło sztuki do odpowiedniego nurtu sztuki współczesnej i opisać je pod względem formalnym.
2. Student potrafi znajdować źródła podmiotowe (drukowane i internetowe) i korzystać z niech dla poszerzenia wiedzy o sztuce współczesnej.
Kompetencje:
1. Student potrafi w przemyślany sposób publicznie omawiać i rekomendować wybrane dzieła sztuki oraz wydarzenia artystyczne.
Kryteria oceniania
Wykład / konwersatorium wzbogacone pokazami multimedialnymi prowadzony w sali wykładowej oraz podczas wyjść/ wyjazdów na istotne wydarzenia/wystawy powiązane z dyskusją i analizą oglądanego zjawiska.
- czynny udział w dyskusjach podczas zajęć/wyjść
- egzamin ustny lub pisemny na zakończenie cyklu zajęć z przerobionego materiału oraz lektur
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Cotton Ch. (2010). Fotografia jako sztuka współczesna. Kraków.
Czartoryska U. (1983). Od pop artu do sztuki konceptualnej. Warszawa.
Czartoryska U. (1966). Przygody plastyczne fotografii. Warszawa.
Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku (2007). red. redakcja:
Grzegorz Borkowski, Adam Mazur, Monika Branicka. Warszawa.
Drągowska M., Kuryłek D., Tatar E. (2008). Krótka historia Grupy Ładnie. Kraków.
Dziamski G., Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Poznań 2008
Hopfinger M. (1997). Kultura audiowizualna u progu XXI wieku. Warszawa.
Kawiecki P., Zagadnienia estetyki współczesnej: sztuka, wartości, poznanie, Gdańsk 1994.
Kluszczyński R. (1999). Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej. Warszawa.
Kluszczyński R. W. (2010). Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa.
Kłosiewicz O.(2015) Polska sztuka współczesna przełomu XX i XXI wieku.
Kowalczyk I., Ciało i władza, Warszawa 2002
Kuspit D., Koniec sztuki, Gdańsk 2004
Manovich L. (2006). Język nowych mediów. Warszawa.
Muir G. (2013). Lucky Kunst. Rozkwit i upadek Young British Artists. Kraków.
Ostrowiecki M.(1997) Dzieło sztuki jako system, Warszawa-Kraków.
Ronduda Ł. (2009). Sztuka polska lat 70. Warszawa.
Rottenberg A. (2009) Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. Warszawa.
Sienkiewicz K. (2014). Zatańczą ci, co drżeli. Polska sztuka krytyczna.
Włodarczyk W. (2000). Sztuka polska: 1918-2000. Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Bovenschen S., Czy istnieje estetyka kobieca? W: Zmierzch estetyki. Rzekomy czy autentyczny?, Warszawa 1987
Bach- Czaina J., Szczeliny istnienia, Warszawa 1992
Bach- Czaina J., Od kobiety do mężczyzny i z powrotem: rozważania o płci w kulturze, Białystok 1997
Jakubowska A., Na marginesach lustra. Ciało kobiece w pracach polskich artystek, Kraków 2005
Kowalczyk I., Sztuka feministyczna w Polsce. Od feministycznych interwencji do postfeminizmu, Sztuki Wizualne, nr 42 [dostępne online: http://kulturaenter.pl/sztuka-feministyczna-w-polsce-od-feministycznych-interwencji-do-postfeminizmu/2012/03/
Olszewski A. (1988). Dzieje sztuki polskiej 1890 – 1980 w zarysie. Warszawa.
Piotrowski P. (1999). Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku. Poznań.
Porębski M. (1989). Granica współczesności. Warszawa.
Rosenblum N. (2005) Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała.
Rottenberg A. (2005). Sztuka w Polsce 1945-2005. Warszawa.
Widok nr 1. WRO media art reader. Od kina absolutnego do filmu przyszłości, Wrocław 2009
Widok nr 2. WRO media art reader. Nam June Paik. Driving Media, Wrocław 2009
Zaniewski W. (2014) Dokąd zmierza współczesna sztuka? Eseje o historii sztuki, jej rozwoju i perspektywach, Novae Res, Gdynia.
Czasopisma artystyczne: ‚“Szum“, „Format“, „Artluk“, „Arteon“, „Exit“, „Obieg “, „Art &Business“, „Raster“, „Sztuka“, „Tumult“, „Współczesność“, „2+3D“ itp.
Czasopisma społeczno-kulturalne: „Konteksty”, „Kultura” (paryska), „Więź”, „Zeszyty Literackie”, „Znak”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: